Facebook został ukarany grzywną w wysokości 50,5 mln funtów za odmowę współpracy z brytyjskimi regulatorami ds. konkurencji. Stało się to po tym, jak został poproszony o informacje dotyczące przejęcia platformy do dzielenia się gifami Giphy. Kara została nałożona dopiero po kilku ostrzeżeniach ze strony brytyjskiego Urzędu ds. Konkurencji i Rynków. Nie jest to więc coś, czego firma się nie spodziewała.
Facebook ukarany w Wielkiej Brytanii
Facebook nabył Giphy ponad rok temu za nieujawnioną kwotę. Niektóre raporty twierdzą, że transakcja została wyceniona na około 400 milionów dolarów, to jednak tylko przecieki. Wkrótce po przejęciu, brytyjski urząd antymonopolowy rozpoczął dochodzenie dotyczące tej transakcji. Główną przyczyną były obawy o to, jak może to wpłynąć na konkurencję na różnych rynkach. Na początku dochodzenia urząd wydał również wstępny nakaz wykonania (IEO), który miał zakazać przekazywania aktywów i pracowników między firmami, a także integracji Giphy w każdym produkcie Facebooka.
Zobacz też: Wyszukiwarka Brave trwale zintegrowana z przeglądarką – wielki krok dla prywatności
Aby zapewnić, że Facebook będzie przestrzegał IEO, brytyjscy regulatorzy zażądali, aby Facebook przedstawiał im regularne raporty ze swoich działań dotyczących Giphy. Serwis jednak tego nie robił. Działania Facebooka doprowadziły brytyjski urząd do uznania, że gigant technologiczny świadomie odmówił raportowania wszystkich wymaganych informacji, co doprowadziło do wydania 70 milionów dolarów grzywny.
Ostrzegaliśmy Facebooka, że jego odmowa dostarczenia nam ważnych informacji była naruszeniem nakazu, ale nawet po przegraniu apelacji w dwóch oddzielnych sądach, Facebook nadal lekceważył swoje zobowiązania prawne.
— Podkreśla urząd.
Zobacz też: Nowy typ komunikacji laserowej – testy rozpoczną się na orbicie
Oprócz 70 milionów dolarów grzywny, brytyjski organ nadzorujący konkurencję ukarał Facebooka również grzywną w wysokości 500 tysięcy funtów za dwukrotną zmianę dyrektora ds. zgodności z przepisami, bez uzyskania zgody. Ponadto, Facebook jest pierwszą firmą, która została uznana przez brytyjski organ ochrony konkurencji za naruszenie IEO poprzez niedostarczenie wymaganych informacji.
Źródło: TechSpot