Carrefour poinformował, że rusza w Polsce z pionierskim projektem paszportyzacji produktów spożywczych z użyciem technologii blockchain. Klient sklepu spożywczego będzie mógł w prosty sposób poznać najważniejsze informacje o danej partii produkcyjnej żywności. Wystarczy, że zeskanuje kod QR.
Carrefour i technologia blockchain w marketach
Pierwszym produktem żywnościowym w marketach Carrefour w Polsce objętym technologią blockchain będą ziemniaki. Jeszcze w tym miesiącu będzie można prześledzić proces ich uprawy i pakowania. W pierwszej fazie inicjatywy wzięło udział 10 polskich dostawców.
Dzięki technologii blockchain możemy zapewnić naszym klientom momentalny dostęp do najważniejszych informacji o produkcie, takich jak odmiana, miejsce uprawy, data zbioru z pola oraz kiedy przeprowadzono audyt u dostawcy – mówi Marek Lipka, Członek Zarządu, Dyrektor Handlowy i Supply Chain Carrefour Polska. Jak dodaje, wymagało to dużego nakładu pracy m.in. przy uzgadnianiu rozwiązań informatycznych z dostawcami i gospodarstwami.
Na każdym opakowaniu ziemniaków objętym projektem identyfikowalności będzie kod QR. Gdy go zeskanujemy za pomocą smartfona, wyświetli nam się komplet aktualnych informacji o danej partii produkcyjnej. Zapisanie danych w rozproszonym rejestrze umożliwiło rezygnację z tradycyjnego serwera, co daje każdemu użytkownikowi równoprawny dostęp do danych. Te są szyfrowane. Zafałszowanie rejestru ma więc być niemożliwe.
Czytaj także: Najdokładniejszy pomiar czasu życia neutronów – ten eksperyment może zdradzić wiele tajemnic Wszechświata
Projekt identyfikowalności żywności z wykorzystaniem blockchain Carrefour rozpoczął w 2017 roku we Francji. Pierwszym produktem z blockchainowym paszportem był kurczak, który trafił na sklepowe półki francuskich marketów w 2018 roku. Potem do projektu zostały włączone jeszcze pomidory, jaja, mleko oraz ser. Na ten moment Carrefour posiada we Francji 45 produktów z pełną przejrzystością.
źródło: informacja prasowa