Układ potrójny z planetami

Ten układ gwiezdny to prawdziwa rzadkość — obecność trzech słońć to dopiero początek

Nasze Słońce jest dość wyjątkowe pod tym względem, że nie ma rodzeństwa. Otóż większość gwiazd w Drodze Mlecznej ma przynajmniej jedną siostrę. Nie mamy jednak na co narzekać i to nie tylko z powodu potencjalnych upałów. Otóż układy podwójne gwiazd o zbliżonej masie nie są zbyt stabilnym miejscem dla orbit planetarnych. Dlatego też najnowsze odkrycie jest tak wyjątkowe. Mowa bowiem nie o dwóch, a o trzech gwiazdach, wokół których krążą planety.

Układ potrójny z planetami

Naukowcy z University of Nevada w Las Vegas zidentyfikowali układ słoneczny z trzema gwiazdami. Jeśli obserwacje się potwierdzą, to byłby to pierwszy potrójny układ gwiezdny z planetami na orbicie, jaki kiedykolwiek odkryto. No dobrze, ale w jaki sposób dokonano takich obserwacji? Otóż badacze wykorzystali dane z teleskopu ALMA i odkryli trio pierścieni pyłowych wokół trzech gwiazd. Tego typu pierścienie pyłowe są wymagane do formowania się planet. Jednak tym, co przekonuje badaczy, że układ potrójny gwiazd może już posiadać planety na orbitach, są znaczne luki w dysku okołogwiazdowym. Zespół zbadał wiele potencjalnych obszarów występowania tych luk, w tym również to, że spowodował je moment grawitacyjny pochodzący od gwiazd.