Google ujawniło, że rozszerzenia dostępne dla Chrome, które mieszczą się w ramach Manifest V2 nie będzie już działać od stycznia 2023 roku. To oznacza, że popularne blokery reklam będą albo o wiele mniej skuteczne na skutek ich przebudowy, albo w ogóle przestaną działać. Jednak już wcześniej pojawią się trudności związane ze zmianą polityki przez internetowego hegemona.

Koniec blokowania reklam w Chrome

Koniec blokowania reklam w Chrome

Deweloperzy nie będą mogli składać nowych rozszerzeń Manifest V2 w Chrome Web Store 17 stycznia 2022 roku, choć będą mogli aktualizować istniejące rozszerzenia w międzyczasie. Rok później, w styczniu 2023 roku, przeglądarka nie będzie już obsługiwać rozszerzeń Manifest V2, a wsparcie dla aktualizacji również zostanie odcięte. Wtedy też jedynymi dostępnymi rozszerzeniami będą te, które spełniają założenia Manifest V3. Ten został opracowany w celu rozwiązania problemów związanych z bezpieczeństwem i wydajnością jego poprzednika — V2 mógł zostać wykorzystany do tworzenia złośliwego oprogramowania i pozyskiwania poufnych danych.

Zobacz też: 1Password to świetny menadżer haseł, z którego korzystam od niemal 2 lat. Zacznij i Ty!

Manifest V3 jest bardziej bezpieczny, wydajny i chroni prywatność mocniej niż jego poprzednik. To ewolucja platformy rozszerzeń, która bierze pod uwagę zarówno zmieniający się krajobraz internetowy, jak i przyszłość rozszerzeń przeglądarki.

— Stwierdził David Li, menedżer produktu ds. rozszerzeń Chrome i Chrome Web Store.

Gdy rozszerzenia Manifest V2 zostaną bezterminowo zablokowane w Chrome, deweloperzy będą oczywiście musieli zaktualizować swoje rozszerzenia, aby działały pod Manifest V3.  Sęk w tym, że znacznie utrudni to działanie blokerów reklam. Jak zauważyło The Register, Adblock Plus i inne wtyczki, które zapewniają wolne od reklam doświadczenie dla użytkowników, nadal będzie w stanie funkcjonować w pewnym zakresie. Jednak ominięcie ich działania stanie się banalnie proste, a dalszy ich rozwój przestanie być możliwy. Okazję zwęszyła tu Mozilla, która zapowiedziała, że przyjmie część założeń Manifest V3, jednak nie zmieni polityki co do blokerów reklam w Firefoxie. Warto także podkreślić, że problemy z blokowaniem reklam dotkną każdej przeglądarki opartej na Chromium, która wykorzystuje dodatki z Chrome Web Store.

Źródło: TechSpot

Google News
Obserwuj ANDROID.COM.PL w Google News i bądź zawsze na bieżąco!
Obserwuj

Paweł Maretycz

Sceptyczny fan nowych technologii. Uwielbia małe urządzenia, nawet jego komputer to mini ITX.