TEsla obniża ceny

Autopilot Tesli źle wpływa na kierowców – tak twierdzą nowe badania

2 minuty czytania
Komentarze

System autopilota Tesli jest uważany za kluczowy punkt sprzedaży dla firmy. Jednak jego bezpieczeństwo zostało zakwestionowane przez wielu, w tym władze federalne USA. Nie pomagają także naukowcy. Według ostatniego badania MIT, które zebrało dane na temat kierowców, ich obawy są całkowicie uzasadnione, ponieważ stwierdzono, że ludzie mniej zwracają uwagę na przednie obszary pojazdu/drogi podczas korzystania z tej funkcji.

Autopilot Tesli nie sprzyja skupieniu

Autopilot Tesli nie sprzyja skupieniu

Pojawiły się doniesienia o wielu wypadkach z udziałem systemu autopilota (AP) Tesli. Było ich wystarczająco, by wzbudzić obawy o bezpieczeństwo systemu. Amerykańskie agencje bezpieczeństwa, takie jak National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) i Office of Defects Investigation (ODI), badają już przyczyny tych wypadków, ale wnioski nie zostały jeszcze opublikowane. Możliwe, że winę ponosi nie system, a sami kierujący, co wbrew pozorom jest jeszcze gorsze dla samego autopilota. Badając wzorzec spojrzenia kierowców Tesli z włączonym lub wyłączonym AP podczas jazdy autostradą, zespół naukowców z MIT odkrył, że kierowcy patrzą bardziej na tereny pozadrogowe, a mniej na drogę przed sobą. Już sam ten wniosek mógłby usprawiedliwić wiele ze zgłoszonych wypadków.

Zobacz też: Stranger Things 4 – nowy sezon kultowej produkcji Netfliksa coraz bliżej premiery

Naukowcy wysnuli następujące wnioski:

Wzorce zachowań wizualnych zmieniają się przed i po wyłączeniu AP. Przed wyłączeniem AP kierowcy mniej patrzyli na drogę i bardziej koncentrowali się na obszarach niezwiązanych z jazdą w porównaniu z sytuacją po przejściu na ręczne prowadzenie pojazdu. Większy odsetek spojrzeń poza drogę przed wyłączeniem ręcznego prowadzenia pojazdu nie został zrekompensowany dłuższym patrzeniem przed siebie.

Takie wnioski sugerują również, że właściciele samochodów Tesli, którzy kupili system FSD (Full Self Driving), który został niedawno zaktualizowany do wersji 10, nie stosują się do zaleceń dotyczących jego obsługi. Choć samochód może prowadzić się sam, producent EV nadal zaleca użytkownikom zachowanie czujności, gdy system jest włączony. I o ile można zaktualizować i poprawić sam system, tak nie da się tego zrobić z kierowcami.

Źródło: TechSpot

Motyw