Spotkania wirtualne są z nami od dawna, a dalej nie umiemy się na nich zachować

3 minuty czytania
Komentarze

Spotkania wirtualne były z nami na długo przed tym, zanim wybuchła pandemia. Dalej są popularną formą kontaktu i prędko się to może nie zmienić. Wygląda jednak na to, że pomimo wielu lat, podczas których odbywały się podobnego rodzaju spotkania, dalej nie do końca wiemy, jak się na nich zachowywać. Platforma ClickMeeting przeprowadziła ciekawe badania, które pokazują, jak podchodzimy do tego typu wydarzeń.

Wirtualne spotkania – co o nich sądzimy?

Raczej nie prędko wrócą klasyczne spotkania biznesowe, ale i tak jest już lepiej, niż przed kilkoma miesiącami. Dalej jednak tego typu spotkania wirtualne będą się odbywać, ale według badania przeprowadzone przez ClickMeeting, nie każdemu taka forma może odpowiadać. I chodzi tutaj głównie o to, że nie każdy uczestnik takich wirtualnych spotkań przejmuje się etykietą. W końcu pracujemy w domu, więc nie musimy przejmować się ubiorem czy zachowaniem, prawda? Otóż niekoniecznie, ale podręczników dobrego zachowania dalej trochę brakuje. Z badań ClickMeeting wynika bowiem, że 2/3 osób biorących udział w takich spotkaniach on-line, nie zajmuje się tylko nimi, a jednocześnie robi inne rzeczy.

Zobacz też: Play kupuje UPC Polska – co się zmieni dla klientów?

53 procent z osób biorących udział w ankiecie wskazało, że chciałoby wprowadzenia jednolitych zasad na temat tego, jak zachowywać się na tego typu spotkaniach. Ci sami ankietowani (29 procent) stwierdzili, że podczas wirtualnych spotkań o wiele łatwiej zapomina się o etykiecie. Można powiedzieć, że wtedy „więcej uchodzi na sucho”. To przekłada się oczywiście na rozluźnienie atmosfery, ale osoby, które zajmują się prowadzeniem takich spotkań mają na ten temat zapewne zupełnie inne zdanie.

Pomimo tego, że nie istnieje jednolity katalog zachowań w świecie wirtualnych wydarzeń, warto poświęcić nieco czasu na zastanowienie się nad tym, jak powinno wyglądać spotkanie idealne, czego oczekujemy od prelegentów w trakcie webinarów albo kolegów podczas spotkań zespołu. Wypracowanie katalogu podstawowych norm etykiety oraz wdrożenie ich w życie wbrew pozorom wcale nie jest trudne, może przy tym znacząco polepszyć codzienną komunikację, zagwarantować wyższą efektywność oraz uniknąć wpadek wizerunkowych i kryzysowych sytuacji.

Dominika Paciorkowska, Dyrektor Zarządzająca ClickMeeting.

Co nas denerwuje podczas spotkań on-line i co sami wtedy robimy?

Najważniejsze dla większości ankietowanych było to, by na spotkanie nie przybywać spóźnionym. Tak wskazało aż 90 procent z przebadanych i tutaj mają absolutną rację. Około połowa uczestników spotkań wirtualnych uważa za szczególnie irytujące to, że prowadzący nie ma odpowiednio dobrze przygotowanych materiałów lub szuka ich już w trakcie samego spotkania. 23 procent czuje się rozproszonych tym, kiedy prowadzący spotkanie nie patrzy w kamerę. Ponad połowa respondentów (66 procent) uważa, że najbardziej rozpraszająca jest sytuacja, kiedy inne osoby na spotkaniu mają włączone mikrofony, ale nie wypowiadają się w danym momencie. Rozpraszające może być także tło, na którym prowadzone jest spotkanie, a tak uważało około 30 procent przebadanych.

31 procent ankietowanych przyznało, że podczas wirtualnego spotkania siedziało lub leżało na łóżku, a aż 21 procent brało w nim udział będą w piżamie. Jedynie 27 procent przyznało, że podczas takich spotkań nie zajmowało się nigdy innymi rzeczami, a skupiało na samym wydarzeniu. Mając takie wyniki badań, ClickMeeting przygotowało ciekawy poradnik, jak zachowywać się na spotkaniach w sieci. Można z niego dowiedzieć się kilku zasad o etykiecie oraz o tym, jak przygotować się do spotkania, by potem nie było problemów. Poradnik znajdziecie TUTAJ.

Zależy nam na tym, aby spotkania w sieci były jak najbardziej satysfakcjonujące, dlatego, oprócz rozwijania naszej platformy i wprowadzania nowych funkcji oraz usprawnień technicznych postanowiliśmy w oparciu o wyniki naszej ankiety przygotować poradnik savoir-vivre na spotkaniach online. Mamy nadzieję, że dzięki temu kolejne spotkania będą zdecydowanie przyjemniejsze i bardziej produktywne.

Dominika Paciorkowska, Dyrektor Zarządzająca ClickMeeting.

Źródło: ClickMeeting informacja prasowa

Motyw