Polacy zakupy online

Polacy pokochali zakupy online — te dane mówią same za siebie

2 minuty czytania
Komentarze

Nie jest tajemnicą, że Polacy często robią zakupy online. W internecie jest bardzo wiele polskich sklepów, którym mimo dużej konkurencji udaje się utrzymać na rynku. Badanie z maja 2021 roku pokazuje jednak, że nigdy wcześniej tak wiele osób z naszego kraju nie decydowało się na kupowanie produktów i usług w sieci.

Polacy robią zakupy online — nawet ci najstarsi i z małych miejscowości

Firma Blue Media opublikowała raport Finanse Polaków w czasach pandemii, do którego stworzenia wykorzystano dane z internetowego badania przeprowadzonego w maju 2021 roku na reprezentatywnej grupie 1164 osób. Jeden z rozdziałów raportu dotyczy zakupów przez internet. Co z niego wynika? 94% badanych osób zadeklarowało, że kupuje w sieci produkty lub usługi. To istotny wzrost w porównaniu do badań z ubiegłych lat. Wtedy respondenci kupujący online nigdy nie stanowili ponad 90%. Wyniki z pewnością nie są przeinaczone nadmiarem odpowiedzi od młodych osób z dużych miast. W badaniu do raportu Blue Media 32% respondentów stanowiły osoby mające 55 lub więcej lat, również 32% respondentów to mieszkańcy wsi.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że w ostatnim roku do grona kupujących online dołączyło wielu mężczyzn, osób ze średniej i starszej grupy wiekowej oraz mieszkańców dużych miast. Z odpowiedzi respondentów wynika, że najczęściej wybieraną metodą opłacenia zamówienia w sklepach internetowych są szybkie płatności obsługiwane przez operatorów (np. PayU, Blue Media). Drugą pozycję zajmuje Blik i to on najszybciej zyskuje na znaczeniu. Jeszcze dwa lata temu był metodą numer jeden dla 24% badanych, w tym roku jest najczęściej wybierany przez 39% respondentów.

Czytaj także: Kurs programowania za darmo – Harvard CS50 dla nowicjuszy i nie tylko

Raport pokazuje również, jakie czynniki (poza dostępnością danego produktu) są dla klientów najważniejsze przy wyborze sklepu online. Respondenci najczęściej wskazywali na cenę produktu (69%), sposób lub koszty dostawy (58%) oraz wiarygodność sklepu (51%). 50% ankietowanych zrezygnowało z zakupów przez internet z powodu braku dogodnej formy płatności. 35% badanych, którzy kupują w sieci, nie mogło zrezygnować z zakupu z powodu braku opcji szybkiego i łatwego zwrotu.

źródło: raport „Finanse Polaków w czasach pandemii”, Blue Media / Blue Media Research

Motyw