Paraliż ruchu w mieście i wiele spóźnień do pracy i szkoły to skutki zepsucia się tramwaju — gdyby istniał system, który przewidzi awarię, można by było tego uniknąć. Naukowcy z Politechniki Gdańskiej właśnie nad nim pracują. Ma to być najnowocześniejszy tego typu system w Polsce.

System przewidzi awarię tramwaju i finalnie do niej nie dojdzie

Czujnik temperatury łożysk zamontowany w korpusie łożyska / fot. archiwum WIMiO PG

Gdy podzespoły tramwaju ulegają stopniowemu zniszczeniu, tracą swoje parametry pracy. Ostatecznie ulegają awarii, co prowadzi do unieruchomienia pojazdu. Kiedy stanie się to na środku ruchliwego skrzyżowania w dużym mieście, oznacza to ogromne problemy.

Zespół z Politechniki Gdańskiej razem ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje pracuje nad systemem diagnostyki na pojazdach N8C. To tzw. dortmundy, czyli używane tramwaje sprowadzane z Niemiec i modernizowane w Polsce. W celu stworzenia systemu diagnostycznego, naukowcy wykorzystuje platformę telematyczną XTrack. Naszą intencją jest wpięcie się do systemu, obserwowanie wybranych parametrów pracy tramwaju po to, żeby dostrzec niepokojące zmiany ich wartości i ostrzec przed zbliżająca się awarią – mówi dr inż. Jacek Czyżewicz z Instytutu Mechaniki i Konstrukcji Maszyn na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG. – Chcielibyśmy z wyprzedzeniem wskazywać momenty, w których maszyna powinna przejść serwis lub naprawę — tłumaczy. Jak dodaje, naprawa podzespołu przed jego awarią jest znacznie tańsza od natychmiastowego remontu zepsutego tramwaju.

Czytaj także: IKEA jako elektrownia – firma zamierza sprzedawać czystą energię

W tramwaju poprowadzona jest magistrala CAN, na niej znajduje się 6 koncentratorów. Są one skomunikowane z centralną jednostką, która poprzez sieć GSM wysyła do dyspozytora ruchu odpowiednie raporty. Do każdego koncentratora naukowcy podpięli czujniki monitorujące poszczególne podzespoły. Łącznie takich czujników w tramwaju jest ok. 50. Przykładowo czujnik przemieszczenia śledzi wysokość zawieszenia w tramwaju, a dzięki pomiarom można będzie przewidzieć, za ile kilometrów tramwaj powinien zjechać z toru na przegląd lub regulację elementów zawieszenia.

źródło: informacja prasowa, zdjęcie główne: WIMiO PG

Google News
Obserwuj ANDROID.COM.PL w Google News i bądź zawsze na bieżąco!
Obserwuj

Mateusz Nowak

Student dziennikarstwa i komunikacji społecznej, interesują go nowe technologie, a także kwestie społeczne i polityczne. W wolnym czasie czyta, słucha muzyki (głównie hip-hop) lub ćwiczy na siłowni.