Paraliż ruchu w mieście i wiele spóźnień do pracy i szkoły to skutki zepsucia się tramwaju — gdyby istniał system, który przewidzi awarię, można by było tego uniknąć. Naukowcy z Politechniki Gdańskiej właśnie nad nim pracują. Ma to być najnowocześniejszy tego typu system w Polsce.
System przewidzi awarię tramwaju i finalnie do niej nie dojdzie
Gdy podzespoły tramwaju ulegają stopniowemu zniszczeniu, tracą swoje parametry pracy. Ostatecznie ulegają awarii, co prowadzi do unieruchomienia pojazdu. Kiedy stanie się to na środku ruchliwego skrzyżowania w dużym mieście, oznacza to ogromne problemy.
Zespół z Politechniki Gdańskiej razem ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje pracuje nad systemem diagnostyki na pojazdach N8C. To tzw. dortmundy, czyli używane tramwaje sprowadzane z Niemiec i modernizowane w Polsce. W celu stworzenia systemu diagnostycznego, naukowcy wykorzystuje platformę telematyczną XTrack. Naszą intencją jest wpięcie się do systemu, obserwowanie wybranych parametrów pracy tramwaju po to, żeby dostrzec niepokojące zmiany ich wartości i ostrzec przed zbliżająca się awarią – mówi dr inż. Jacek Czyżewicz z Instytutu Mechaniki i Konstrukcji Maszyn na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG. – Chcielibyśmy z wyprzedzeniem wskazywać momenty, w których maszyna powinna przejść serwis lub naprawę — tłumaczy. Jak dodaje, naprawa podzespołu przed jego awarią jest znacznie tańsza od natychmiastowego remontu zepsutego tramwaju.
Czytaj także: IKEA jako elektrownia – firma zamierza sprzedawać czystą energię
W tramwaju poprowadzona jest magistrala CAN, na niej znajduje się 6 koncentratorów. Są one skomunikowane z centralną jednostką, która poprzez sieć GSM wysyła do dyspozytora ruchu odpowiednie raporty. Do każdego koncentratora naukowcy podpięli czujniki monitorujące poszczególne podzespoły. Łącznie takich czujników w tramwaju jest ok. 50. Przykładowo czujnik przemieszczenia śledzi wysokość zawieszenia w tramwaju, a dzięki pomiarom można będzie przewidzieć, za ile kilometrów tramwaj powinien zjechać z toru na przegląd lub regulację elementów zawieszenia.
źródło: informacja prasowa, zdjęcie główne: WIMiO PG