Gry mobilne są szkodliwe na nudę

Gry mobilne jako ucieczka przed nudą? Według badań to nie najlepszy pomysł

2 minuty czytania
Komentarze

Mogłoby się wydawać, że gry mobilne to świetna metoda na zabicie czasu kiedy się bardzo nudzimy. Jednak wedle najnowszych badań to jeden z gorszych pomysłów na pozbycie się jej. Warto tu podkreślić, że nie oznacza to, że każdy powinien odinstalować swój ulubiony tytuł ze smartfona. Problem dotyczy osób, które mają tendencję do częstego doświadczania intensywnej nudy i szukają ulgi, poprzez odcięcie się od rzeczywistości poświęcając całą uwagę pewnej czynności.

Gry mobilne są szkodliwe na nudę

Gry mobilne są szkodliwe na nudę

Życie może być czasami nudne. To normalne. Tym, co nie jest normalne, to chroniczna, intensywna, pozornie niekończąca się nuda doświadczana codziennie, która może prowadzić niektórych ludzi do mechanizmów radzenia sobie, które potęgują problem. Gry mobilne, według nowego badania przeprowadzonego przez University of Waterloo, mogą być jednym z tych potencjalnie szkodliwych mechanizmów radzenia sobie, gdy są wykorzystywane jako sposób na ucieczkę od nudy.

Zobacz też: Jak vivo przyjęło się w Europie? Seon Hwang odpowiada na nasze pytania

Osoby te mogą grać w gry mobilne jako formę eskapizmu, kiedy mają trudności z utrzymaniem uwagi i zaangażowaniem się w realny świat. Ukojenie mają one odnajdywać w bezmyślnej grze mobilnej. To z kolei może doprowadzić do tego, że za każdym razem, gdy poczują nudę, sięgną po gry mobilne, co spowoduje problemy związane ze spędzaniem zbyt dużej ilości czasu na graniu w nie. W przypadku tytułów mobilnych jest to o tyle problematyczne, że smartfony nosimy praktycznie zawsze przy sobie.

Wyniki

W tym badaniu naukowcy wykorzystali popularną, prostą grę Candy Crush, która polega na przesuwaniu cyfrowych cukierków, na zasadzie połącz trzy identyczne elementy. Korzystając z protokołu badania, naukowcy odkryli, że ludzie, którzy sięgają po gry mobilne, aby uciec od nudy, częściej zanurzają się w grze. Wyjaśniając problem z tym zachowaniem, badacze i profesor neurobiologii poznawczej Michael Dixon powiedział:

Ci, którzy grają, aby uciec, doświadczają większego przepływu i pozytywnego afektu niż inni gracze, co ustawia cykl grania w gry wideo, aby podnieść przygnębiony nastrój. Jest to nieprzystosowawcze, ponieważ, choć podnosi nastrój, zwiększa również chęć do dalszej gry. Zbyt długie granie może prowadzić do uzależnienia i oznacza mniej czasu na inne, zdrowsze zajęcia. To z kolei może pogłębić depresję.

Źródło: SlashGear

Motyw