Czarne Dziury nigdy się nie kurczą

Hawking miał rację co do czarnych dziur – przynajmniej częściowo

W 1971 roku Stephen Hawking zaproponował twierdzenie, które przewidywało, że całkowita powierzchnia horyzontu zdarzeń czarnej dziury nigdy nie powinna się zmniejszać. Fizycy z MIT po raz pierwszy potwierdzili to twierdzenie w sposób obserwacyjny. Badanie pokazuje dowody oparte na falach grawitacyjnych, które pokazują, że całkowity obszar horyzontu zdarzeń czarnej dziury nigdy nie może się zmniejszyć.

Czarne Dziury nigdy się nie kurczą

Podczas gdy wiele na temat czarnych dziur pozostaje tajemnicą, centralne prawo przewidywało, że czarne dziury nigdy nie powinny być w stanie zmniejszyć obszaru swojego horyzontu zdarzeń. Czym on jest? Otóż to swoista granica, po której przekroczeniu nic nie może uciec przed grawitacyjnym przyciąganiem czarnej dziury — nawet światło. Prawo to określane jest mianem teorii obszaru Hawkinga, a pięć dekad po tym, jak naukowiec zaproponował to twierdzenie, zostało ono po raz pierwszy potwierdzone.

Zobacz też: Błąd Wi-Fi w iPhone załatany? Nic bardziej mylnego! To był dopiero początek

W badaniu, naukowcy z MIT i innych miejsc przyjrzeli się bliżej GW150914, który jest pierwszym sygnałem fal grawitacyjnych wykrytym przez Laser Interferometer Gravitational-wave Observatory w 2015 roku. Sygnał ten został wytworzony przez parę czarnych dziur, które wygenerowały nową czarną dziurę i ogromną ilość energii. Naukowcy twierdzą, że jeśli obszarowe twierdzenie Hawkinga ma zastosowanie, obszar horyzontu nowej czarnej dziury nie powinien być mniejszy niż całkowity obszar horyzontu macierzystych czarnych dziur.

Zobacz też: Popularne aplikacje z Androida kradły hasło do Facebooka – natychmiast je odinstaluj!

W badaniu sygnał został ponownie przeanalizowany przed i po kosmicznej kolizji, a fizycy odkryli, że całkowity obszar horyzontu zdarzeń nie zmniejszył się po fuzji. Zespół twierdzi, że ma 95 procent pewności co do swoich wyników. Odkrycia te są pierwszym bezpośrednim obserwacyjnym potwierdzeniem twierdzenia Hawkinga o obszarze, które wcześniej zostało udowodnione matematycznie, ale nigdy nie zostało zaobserwowane w naturze. Naukowcy biorący udział w projekcie zamierzają przetestować przyszłe sygnały fal grawitacyjnych, aby sprawdzić, czy również potwierdzą one twierdzenie Hawkinga.

Źródło: SlashGear