Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przygotował rady dla osób, które mają na smartfonach aplikacje bankowe i z nich korzystają. Teoretycznie są to podstawy, jednak skala działań cyberprzestępców sprawia, że nawet o pozornie oczywistych rzeczach warto przypominać. Choćby po to, żeby przekazywać tę wiedzę mniej zaawansowanym użytkownikom, których znamy.
Aplikacje bankowe – rady od UOKiK
Badania przeprowadzone na zlecenie UOKiK pokazują, że Polacy są zadowoleni z aplikacji finansowych. Największa grupa użytkowników korzysta z programów służących do obsługi konta bankowego. Większość respondentów nie obawia się o kwestie bezpieczeństwa, jednak ze stwierdzeniem, że aplikacje finansowe gwarantują bezpieczeństwo danych osobowych i bankowych zdecydowanie zgadza się tylko 18% badanych, a 45% raczej się zgadza.
UOKiK przygotował kilka porad dla użytkowników tego typu oprogramowania:
- Używaj oryginalnych aplikacji swojego banku lub znanych firm, pobieraj je bezpośrednio z oficjalnych sklepów z aplikacjami.
- Aktualizuj oprogramowanie na bieżąco – zarówno aplikacje, jak i system operacyjny i program antywirusowy.
- Zabezpiecz korzystanie z aplikacji unikatowym, niepowtarzanym hasłem, odciskiem palca lub systemem rozpoznawania twarzy.
- Absolutnie nie przekazuj innym osobom danych dotyczących logowania się do aplikacji finansowej.
- Ustaw dzienne limity przelewów, płatności internetowych, żeby zminimalizować potencjalne straty.
- Podawaj swoje dane wyłącznie zaufanym podmiotom.
- Korzystaj z aplikacji finansowych w bezpiecznym otoczeniu.
- Jeżeli ktoś skradł dane do logowania do twojej aplikacji lub nielegalnie wyrobił duplikat karty SIM i wykonywał nieautoryzowane transakcje, jak najszybciej zawiadom o tym swój bank i policję. Zmień także hasła do aplikacji.
Czytaj także: Nie żyje John McAfee – twórca pierwszego komercyjnego antywirusa
Znaliście te zasady wcześniej? Powiedzcie o nich np. członkom rodziny, którzy słabiej radzą sobie z nowymi technologiami.
źródło: UOKiK