98% powierzchni w zasięgu Play

Play z wysoką karą od UODO – „spółka nie wyciągnęła żadnych wniosków”

2 minuty czytania
Komentarze

Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) poinformował, że na spółkę P4 (czyli operatora sieci Play) została nałożona kara. Według urzędu fioletowy operator zbyt późno zgłaszał naruszenia danych. Play tłumaczy to uchybienie błędem pracowników.

Wysoka kara nałożona na Play przez UODO

UODO nałożył na Play karę administracyjną w wysokości 100 tysięcy złotych. Powód to niezawiadomienie organu nadzorczego w terminie 24 godzin o wykryciu naruszenia danych osobowych. Prawo telekomunikacyjne zakłada, że administrator danych musi nie tylko chronić informacje o swoich klientach, ale również poinformować abonenta oraz instytucję nadzorczą o naruszeniu danych. Oczywiście w przypadku, gdy do takiego naruszenia dojdzie.

Na zawiadomienie organu nadzorczego o naruszeniu danych operatorzy mają 24 godziny od wykrycia zdarzenia. Tymczasem spółka P4 wystosowała 5 zgłoszeń dotyczących naruszeń z października 2020 i grudnia 2020 nie stosując się do określonego w przepisach terminu. Fioletowy operator wyjaśniał, że to przez błąd pracowników kancelarii, którzy odpowiadają za wysyłkę korespondencji. Nie wpisali oni korespondencji do książki nadawczej, przez co operator pocztowy zwrócił przesyłkę.

UODO twierdzi jednak, że to już kolejny raz, kiedy spółka P4 spóźnia się ze zgłaszaniem naruszeń danych. Urząd informował również operatora o tym, że zgłoszenia można dokonać w formie elektronicznej. Spółka nie wyciągnęła żadnych wniosków, a w szczególności nie zmieniła sposobu organizacji wysyłki korespondencji dotyczącej zawiadomień o naruszeniach danych osobowych kierowanych do UODO, nadal wysyłając ją za pośrednictwem operatora pocztowego, co wymagało zaangażowania w ten proces m.in. pracowników kancelarii odpowiedzialnych za jej wysyłkę – twierdzi urząd i zapewnia, że kara jest adekwatna do stwierdzonego naruszenia przepisów.

Czytaj także: Tryb incognito w Google Chrome na iOS można już blokować za pomocą Face ID i Touch ID

Czy jednak naprawdę żadne wnioski nie zostały przez fioletowego operatora wyciągnięte? Urząd Ochrony Danych Osobowych sam przyznaje w swoim komunikacie, że Play zgłasza już naruszenia za pośrednictwem platformy ePUAP. Tyle że dopiero od lutego 2021.

źródło: UODO

Motyw