Dziewiąta planeta w badaniach sprzed lat

Prawdziwa siła pasji, czyli ojciec z synem amatorsko odkryli dwie nowe egzoplanety

Cesar Rubio i jego siedmioletni syn Miguel, są połączeni nie tylko więzami krwi, ale także miłością do gwiazd. I, mimo że brzmi to bardzo pompatycznie, to nie ma w tym grama przesady. Obydwaj bowiem fascynują się kosmosem, co w przypadku 7-latka jest jak najbardziej zrozumiałe. Jednak dzięki ojcu pasja ta może nie zniknąć wraz z dorastaniem. Zwłaszcza że wraz z pasją zespół ten przeszedł także do działania, dzięki czemu udało im się odkryć dwie nowe egzoplanety.

Ojciec z synem odkryli dwie planety

Cesar Rubio jest jednym z tysięcy wolontariuszy, którzy biorą udział w obywatelskim projekcie naukowym Planet Hunters TESS, który poszukuje dowodów na istnienie egzoplanet w danych zebranych przez misję TESS. Projekt ma ponad 29 000 uczestników na całym świecie i ogłosił odkrycie dwóch nowych obiektów, które zostały odkryte właśnie dzięki staraniom astronoma-amatora i jego syna. Nowo odkryte planety krążą wokół gwiazdy HD 152843, która jest oddalona od Ziemi o około 352 lata świetlne. Sama gwiazda, wokół której krążą światy, ma masę zbliżoną do masy Słońca, ale jest około 1,5 raza większa i nieco jaśniejsza. Planeta b — czyli ta bliższa gwieździe — jest w przybliżeniu wielkości Neptuna, co czyni ją około 3,4 razy większą od Ziemi. Wykonuje ona całą orbitę wokół swojej gwiazdy w ciągu około 12 dni.