Sztuczna inteligencja w pociągach

Punktualne pociągi w Polsce? Dzięki sztucznej inteligencji wszystko jest możliwe

2 minuty czytania
Komentarze

Praca maszynisty wydaje się bardzo prosta i niezwykle odpowiedzialna. Jeśli chodzi o pierwszą część zdania, to nie jest ona jednak zbyt prawdziwa. Pociągi może i nie skręcają poza zwrotnicami, jednak aby pociąg się nie wykoleił, musi poruszać się z odpowiednią prędkością, dostosowaną do zakrętów, nachylenia torowiska, a także warunków atmosferycznych. Nie może też jechać zbyt wolno, ponieważ to oznacza znaczne opóźnienia. Przy okazji musi również utrzymywać kontakt z dróżnikami i centralą — w końcu na długich trasach rzadko zdarza się, aby pociąg na danym torze był sam. 

Sztuczna inteligencja w pociągach

Sztuczna inteligencja w pociągach

Nic więc dziwnego, że w wielu państwach przynajmniej część tras zamiast maszynisty obsługują systemy komputerowe. Te są w stanie o wiele lepiej zinterpretować konkretne zmienne i sprawniej komunikować się pomiędzy sobą. Rozwiązania takie są obecne między innymi w metrze w  Paryżu, Sydney czy Szanghaju. Poza lepszą optymalizacją trasy i zwiększonemu bezpieczeństwu taki system może znacznie sprawniej przewidzieć długość przejazdu. Jeśli zaś na tej podstawie będziemy przygotowywać rozkłady, to możemy raz na zawsze zapomnieć o opóźnieniach.

Zobacz też: Komputer z Linuxem w ładowarce smartfona – robi wrażenie i… przeraża

 Oczywiście taka technologia wymaga prawnych regulacji. Na szczęście ta kwestia ma być rozwiązana:

W styczniu tego roku Rada Ministrów przyjęła dokument określający politykę rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce na kolejne lata. Jednym z priorytetów jest rozwój pojazdów autonomicznych. SI potrzebna jest zwłaszcza w kolejach wielkich prędkości, które w Polsce są dopiero na etapie planowania, więc w tej chwili brakuje bezpośredniego bodźca do rozwoju tej technologii. Wiele firm prowadzi jednak projekty nad zastosowaniem sztucznej inteligencji w transporcie kolejowym, zarówno pasażerskim, jak i towarowym.

— Powiedział  Aleksander Lisowiec, kierownik Zakładu Sieci Inteligentnych w Łukasiewicz-ITR w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.

Oczywiście to wymaga olbrzymich inwestycji a co za tym idzie — długiego czasu. Nie jest to również informacja, która spodobałaby się samym maszynistom.

Źródło: Newseria

Motyw