Chińskie telewizory szpiegowały użytkowników i to nie był przypadek

2 minuty czytania
Komentarze

Chińskie telewizory marki Skyworth szpiegowały swoich użytkowników. Wykorzystywane przez firmę oprogramowanie robiło to oczywiście bez ich wiedzy. W Chinach wybuchła spora afera, ale nie ma się co tutaj dziwić. W końcu nikt nie lubi, kiedy informacje na temat tego, co ogląda lub jakich sprzętów używa, trafiają w ręce jakiejś firmy.

Chińskie telewizory szpiegowały użytkowników

Chińskie telewizory szpiegowały użytkowników

Coraz więcej sprzętów i coraz więcej usług sprawia, że ciężko nadążyć za nowymi regulaminami i politykami danych firm. Często akceptuje się dany regulamin, bo i tak nie bardzo ma się wyjście. W opisywanym tutaj przypadku wyglądało to jednak trochę inaczej. Użytkownicy telewizorów marki Skyworth nie mieli pojęcia, że oprogramowanie znajdujące się pokładzie ich odbiorników telewizyjnych zapisuje dane o tym, co oglądają. Temat po raz pierwszy poruszono na jednym z forów, a zrobił to użytkownik o nicku V2EX.

Zauważył on, że jego telewizor działa wolniej. Odkrył, że co 10 minut skanowane jest jego Wi-Fi, a zebrane w ten sposób dane trafiają do firmy Gozen Data znajdującej się w Pekinie. W ten sposób zbierano dane o m.in. sprzętach podłączonych do sieci, ich nazwach czy parametrach kart sieciowych i samego połączenia. Takie dane trafiały do bazy danych, co oczywiście nie było wspomniane w żadnych z regulaminów czy polityce prywatności. Skyworth i Gozen Data po nagłośnieniu sprawy w mediach wystosowały przeprosiny. Zapewniły, że zbierane w ten sposób dane nie były wykorzystywane do inwigilacji. Miały ponoć posłużyć do tego, by lepiej poznać wzorce zachować użytkowników i lepiej dobierać dla nich treści reklamowe.

Zobacz też: Pozostałości chińskiej rakiety wylądowały w oceanie.

Skyworth miało zerwać współpracę z Gozen Data, ale na to już trochę za późno. Zaufanie do firmy zostało solidnie nadszarpnięte. Nie wiadomo ile urządzeń takie dane mogło przesyłać i jak długo to trwało. Gozen Data na swojej stronie informował, że ich oprogramowanie można znaleźć na ponad 140 milionach smart TV w całych Chinach.

Źródło: Rzeczpospolita / Newsweek

Motyw