PayPal UOKiK

Opinie o produktach w sieci – Ceneo i Opineo zmieniają zasady po wątpliwościach UOKiK-u

2 minuty czytania
Komentarze

Dla konsumentów opinie o produktach znalezione w internecie są cennym źródłem wiedzy – UOKiK miał jednak wątpliwości do zasad panujących na Opineo i Ceneo. Chodziło o nieuwzględnianie niektórych opinii w statystykach. Efekt działań urzędu jest taki, że popularne platformy zmieniły swoje zasady.

UOKiK a opinie o produktach na Opineo i Ceneo

UOKiK opinie o produktach

Gdy nie wiemy, jaki produkt wybrać, często sprawdzamy opinie na jego temat w internecie. Znajomość doświadczeń innych użytkowników pozwala nam ocenić, czy warto kupić daną rzecz. Badania społeczne przeprowadzone przez PBS na zlecenie UOKiK-u pokazują, że w przypadku zakupów online opinie o produkcie mają duże znaczenie dla 84% ankietowanych.

Wiele opinii na temat różnych produktów znajdziemy na Opineo oraz Ceneo. Zasady stosowane przez te platformy wzbudziły jednak wątpliwości w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chodziło o ukrywanie negatywnych opinii i ocen oraz o nieuwzględnianie ich w statystykach. Czasem nisko oceniony przedsiębiorca kontaktował się z autorem opinii za pośrednictwem platformy. Gdy klient nie zareagował na tę wiadomość, jego opinia była ukrywana. Negatywna ocena nie wliczała się wtedy również do średniego wyniku danego sklepu. Krytyczne opinie nie były wyświetlane także wtedy, gdy spór między sklepem a klientem został rozwiązany i konsument wycofał swoją ocenę.

Usuwanie lub ukrywanie negatywnych opinii zniekształca zachowania rynkowe i decyzje zakupowe konsumentów. Mając dostęp do wszystkich ocen, konsument mógłby nie zdecydować się na dokonanie zakupu, bądź wybrać inny produkt czy sprzedającego – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Urząd zwraca uwagę na to, że kontakt między sklepem a sprzedawcą nie powinien zaburzać statystyk związanymi z ocenami. Powinna pojawić się informacja o liczbie wycofanych negatywnych opinii. Mogło się to (wycofanie negatywnej opinii przez klienta – red.) wiązać z otrzymaniem jakiejś korzyści (np. bonu, rabatu) – czytamy w komunikacie UOKiK-u.

Czytaj także: Co Internauci myślą o szczepionkach? Są nieufni, a ponad 7 tysięcy rezygnuje ze szczepienia

W związku z wątpliwościami prezes UOKiK Tomasz Chróstny skierował do Opineo i Ceneo tzw. wystąpienie miękkie. Odzew był pozytywny – administratorzy obu platform zadeklarowali zmianę stosowanych praktyk.

źródło: UOKiK

Motyw