Odkryto wodę w odległej galaktyce

Astronomowie odkrywają nowe gromady galaktyk ukrywające się tuż przed nami

Astronomowie z MIT odkryli wcześniej niezidentyfikowane gromady galaktyk, które zostały przeoczone przez wcześniejsze badania. Wyniki ich obserwacji, które zostały niedawno opublikowane w The Astrophysical Journal, sugerują, że aż jeden procent gromad galaktyk może być błędnie zidentyfikowany jako pojedyncza jasna galaktyka. Oznacza to, że potencjalna liczba gwiazd, które można obserwować z Ziemi wyspecjalizowanym sprzętem, jest o wiele większa, niż zakładano.

Ukryta gromada galaktyk

Gromady galaktyk zawierające setki, a nawet tysiące pojedynczych galaktyk są utrzymywane razem przez grawitację. Jak podkreśla MIT, poruszają się one przez morze gorącego gazu zwanego ośrodkiem wewnątrzgromadowym i emitują promieniowanie rentgenowskie, które możemy zobaczyć za pomocą teleskopów kosmicznych. Promieniowanie to tworzy rozmyte halo wokół gromad galaktyk, co sprawia, że są one łatwiejsze do zidentyfikowania niż obiekty z pojedynczym źródłem promieniowania rentgenowskiego, takie jak gwiazdy czy kwazary. Jak odkrył w 2012 roku profesor MIT, Michael McDonald, nie wszystkie gromady stosują się do tej ogólnej zasady. Odkryta przez niego gromada, nazwana gromadą Phoenix, zawiera czarną dziurę, która emituje promieniowanie rentgenowskie na tyle jasne, że zagłusza promieniowanie ośrodka wewnątrzgromadowego. Z tego powodu wyglądała ona jak pojedyncze źródło promieniowania rentgenowskiego. Dlatego też ta gromada przez dziesięciolecia była błędnie klasyfikowana.