Android w dalszym ciągu pozostaje królem wśród systemów mobilnych. Dominacja produktu Google jest jednak zagrożona, gdyż w niebezpiecznym tempie zbliża się do niego iOS firmy Apple. Rywalizacja między tymi dwoma systemami może być bardzo gorąca.
Niedawno byliśmy świadkami premiery Androida M. Wszystkie oczy entuzjastów skierowane były na San Francisco. Jednak pierwszy kwartał roku nie był aż tak dobrym okresem dla Androida, gdyż po urządzenia z tym systemem sięga coraz mniej osób. W porównaniu do stycznia system Google stracił jeden punk procentowy i z 53,2% spadł do poziomu 52,2%.
Najgroźniejszy rywal Androida, czyli iOS firmy Apple zanotował natomiast wzrost na poziomie 1,8%. Produkt z logiem nadgryzionego jabłka wybiera 43,1% ogółu użytkowników smartfonów. Pozostałe systemy są zaledwie tłem dla wspomnianej dwójki. Windows Phone/Mobile jest wyborem trzech na stu użytkowników, a BlackBerry wybiera ledwie 1,5% klientów. Badania przeprowadził serwis comScore, którego pracownicy przebadali tendencje Amerykanów powyżej 13 roku życia. Oto pełne zestawienie.
Udział platform w rynku | |||
Procent użytkowników | |||
Styczeń | Kwiecień | Zmiana | |
Android | 53,2% | 52,2% | -1,0 |
Apple iOS | 41,3% | 43,1% | 1,8 |
Microsoft | 3,6% | 3,0% | -0,6 |
BlackBerry | 1,8% | 1,5% | -0,3 |
Symbian | 0,1% | 0,1% | 0,0 |
Apple pozostaje liderem wśród producentów smartfonów ze wspomnianym 43,1% udziału. Najpopularniejszym producentem smartfonów z Androidem jest Samsung, który stracił 1,3% udziału i jest wybierany przez 28,6% klientów. Na ostatnim stopniu podium uplasowało się LG, które wybrało 8,4% klientów. Jest to wzrost o niecałe pół procenta w porównaniu do stycznia tego roku.
Czołowi producenci smartfonów | |||
Styczeń | Kwiecień | Zmiana | |
Apple | 41,3% | 43,1% | 1,8 |
Samsung | 29,3% | 28,6% | -0,7 |
LG | 8,0% | 8,4% | 0,4 |
Motorola | 5,2% | 4,9% | -0,3 |
HTC | 3,8% | 3,7% | -0,1 |
Serwis comScore zbadał również popularność aplikacji używanych na Androidzie i iOS. W pierwszej trójce znajdują się Facebook, YouTube oraz Google Search ex aequo z Facebook Masengerem. Z portalu społecznościowego Marka Zuckerberga korzysta niemal 3/4 wszystkich użytkowników smartfonów. Pokazuje to tylko skalę popularności niektórych aplikacji mobilnych. Pełne zestawienie przedstawiamy poniżej.
15 najpopularniejszych aplikacji | Zasięg w % | |
1 | 71,1% | |
2 | YouTube | 57,0% |
3 | Google Search | 51,8% |
4 | Facebook Messenger | 51,8% |
5 | Google Play | 51,1% |
6 | Google Maps | 46,7% |
7 | Gmail | 43,3% |
8 | Pandora Radio | 42,9% |
9 | 35,9% | |
10 | iTunes Radio/iCloud | 26,4% |
11 | Apple Maps | 26,2% |
12 | 25,5% | |
13 | Amazon Mobile | 25,0% |
14 | 21,3% | |
15 | Snapchat | 20,5% |
Wojna o użytkowników smartfonów trwa w najlepsze. O ile systemy desktopowe są niemal monopolem, to wśród systemów mobilnych trwa zażarta rywalizacja o pozycję hegemona. Czy Waszym zdaniem iOS ma szansę powrócić na pozycję lidera?
Źródło: comScore