Naukowcy rozgryźli komputer sprzed 2000 lat

Naukowcy rozwiązali tajemnicę komputera sprzed tysięcy lat

Zanim przejdziemy do odkrycia, to warto wyjaśnić pewną kwestię. Otóż definicją komputera jest machina licząca. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby określać tym mianem także urządzenia mechaniczne spełniające tę definicję. Teraz natomiast przejdźmy do szczegółów tej jednostki sprzed tysięcy lat. Otóż w 1901 roku naukowcy odkryli we wraku rzymskiego statku w pobliżu Grecji urządzenie, które zostało określone jako Mechanizm z Antikythery. Od tego czasu ponad 2000-letnie urządzenie jest zwykle określane jako najstarszy komputer świata. Pomimo całej nowoczesnej technologii zastosowanej do badania tego urządzenia, to jak ono dokładnie działa, długo pozostawało tajemnicą. Oczywiście nie wynika to z bardziej zaawansowanej technologii, niż współczesna, a z tragicznego stanu całej konstrukcji.

Naukowcy rozgryźli komputer sprzed 2000 lat

Jednak grupa naukowców z University College London (UCL) uważa, że udało im się rozwiązać kilka tajemnic związanych z urządzeniem za pomocą modelowania komputerowego 3D. Jednym z największych wyzwań w ustaleniu, do czego dokładnie urządzenie było używane, jest fakt, że przetrwała tylko około jedna trzecia urządzenia. Naukowcy uważają, że ręcznie napędzany mechanizm z Antikythery był używany do przewidywania zaćmień i innych wydarzeń astronomicznych. Wcześniejsze badania rozwiązały, co robiła tylna część mechanizmu, ale skomplikowany system przekładni z przodu urządzenia pozostawał zagadką. Naukowcy z UCL odtworzyli cały przedni panel urządzenia i mają nadzieję zbudować pełnowymiarową replikę przy użyciu nowoczesnych materiałów.

Zobacz też: Naukowcy znaleźli najsilniejszy jak dotąd dowód na przemieszczanie się czarnej dziury

Model stworzony przez zespół jest pierwszym, który jest zgodny ze wszystkimi fizycznymi dowodami i pasuje do opisów w naukowych inskrypcjach, które są wygrawerowane na samym mechanizmie. Mówi się, że urządzenie jest kalkulatorem astronomicznym i pierwszym na świecie analogowym komputerem. Zbudowane jest z brązu i wykorzystuje dziesiątki kół zębatych. Na tylnej okładce znajduje się opis wyświetlacza kosmosu pokazujący ruch pięciu planet znanych w czasie, gdy urządzenie zostało zbudowane.

Źródło: Engadget