Planeta aktywna tektonicznie

Naukowcy odkryli pierwszą znaną planetę spoza Układu Słonecznego, która jest aktywna tektonicznie

Astronomowie od wielu lat intensywnie badają egzoplanetę o nazwie LHS 3844b. W 2019 roku naukowcy ogłosili, że ich zdaniem planeta jest pokryta ciemną lawą skalną. Naukowcy badający egzoplanetę dokonali teraz kolejnego ekscytującego odkrycia. Okazuje się, że mają teraz niepodważalne dowody na jej aktywność tektoniczną. Tym samym jest to pierwsza znana nam planeta poza Ziemią, która wykazuje aktywność tego typu. A przynajmniej wykazuje według symulacji.

Planeta aktywna tektonicznie

Dowody sugerujące, że LHS 3844b może wykazywać aktywność tektoniczną, pochodzą z zestawu zaawansowanych symulacji opartych na obserwacjach planety. Podczas gdy egzoplaneta i Ziemia mają jedną wspólną cechę, to znacznie się od siebie różnią. Zaczynając od rozmoaru – LHS 3844b jest większa, na braku atmosfery kończąc. Dodatkowo połowa egzoplanety jest stale wystawiona na działanie promieni słonecznych, a temperatura powierzchni wynosi około 800 stopni Celsjusza po stronie dziennej. Po stronie planety stale pochłoniętej przez noc temperatura wynosi około -250 stopni Celsjusza. Nie występuje tam więc cykl dobowy.