Przepisy o elektrycznych hulajnogach zostały przyjęte na posiedzeniu sejmu. Od długiego czasu w debacie publicznej pojawiały się opinie o konieczności uregulowania zasad korzystania z tego typu pojazdów. Wynikało to z rosnącej liczby hulajnóg elektrycznych na polskich ulicach, a także ze zdarzeń drogowych z udziałem kierujących takimi pojazdami.

Jakie przepisy o elektrycznych hulajnogach zostały przyjęte?

Przepisy o elektrycznych hulajnogach

W środę posłowie zajmowali się tematem elektrycznych hulajnóg. Niemal wszyscy zgadzali się z potrzebą wprowadzenia przepisów regulujących korzystanie z takich pojazdów, ale gdy przyszło do omawiania konkretnych propozycji, zdania poszczególnych parlamentarzystów były bardzo różne. O kontrowersjach i wątpliwościach dotyczących rządowego projektu możecie przeczytać w naszym tekście poświęconemu debacie o elektrycznych hulajnogach.

Co konkretnie wynika z przepisów, które przyjęli posłowie?

  • Kierujący hulajnogą elektryczną powinien korzystać głównie z drogi dla rowerów lub z pasa ruchu dla rowerów. Może tam jechać z maksymalną prędkością 20 km/h.
  • Gdy brakuje drogi/pasa ruchu dla rowerów, można jechać hulajnogą elektryczną po ulicy z maksymalną prędkością 20 km/h. Warunek: maksymalna prędkość obowiązująca pojazdy na danej drodze to nie więcej niż 30 km/h.
  • Jeśli brakuje drogi/pasa ruchu dla rowerów, a po ulicy pojazdy mogą poruszać się z prędkością ponad 30 km/h, kierujący hulajnogą elektryczną powinien wybrać chodnik/drogę dla pieszych.
  • Na chodniku kierujący hulajnogą elektryczną może jechać jedynie z prędkością zbliżoną do prędkości pieszych, musi też ustępować im pierwszeństwa i nie utrudniać im ruchu, a także zachować szczególną ostrożność.
  • Dzieci w wieku do 10 lat mogą jeździć na hulajnodze elektrycznej tylko pod opieką dorosłych i wyłącznie w strefie zamieszkania.
  • Osoby w wieku poniżej 18 lat mogą jeździć elektryczną hulajnogą elektryczną, pod warunkiem, że mają kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.

Czytaj także: Bill Gates woli Androida, niż iOS – powód nie jest taki oczywisty

Za przyjęciem nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw było 414 posłów. 15 zagłosowało przeciw, natomiast 25 wstrzymało się od głosu.

źródło: PAP

Google News
Obserwuj ANDROID.COM.PL w Google News i bądź zawsze na bieżąco!
Obserwuj

Mateusz Nowak

Student dziennikarstwa i komunikacji społecznej, interesują go nowe technologie, a także kwestie społeczne i polityczne. W wolnym czasie czyta, słucha muzyki (głównie hip-hop) lub ćwiczy na siłowni.