Układ sześciu gwiazd

Sześć gwiazd w jednym układzie – niesamowite odkrycie astronomiczne

Sonda NASA TESS odkryła odległy układ gwiazd, o którym naukowiec Brian Powell mówi, że istnieje wbrew wszelkim przeciwnościom. Powell jest naukowcem zajmującym się danymi w NASA High Energy Astrophysics Science Archive Research Center. System gwiezdny, o którym mowa nazywa się TIC 168789840 i jest oddalony od nas o 1900 lat świetlnych. I mimo jego gigantycznych wręcz rozmiarów, trudno tutaj mówić o układzie planetarnym.

Układ sześciu gwiazd

Układ gwiazdowy składa się z trzech par gwiazd podwójnych, które krążą wokół trzech różnych środków masy. Trio gwiazd podwójnych jest ze sobą związane grawitacyjnie, okrążając centrum galaktyki jako pojedynczy system gwiezdny. Wiele z układów gwiazdowych odkrytych przez TESS to układy potrójne i poczwórne. Gdy odkryto TIC 168789840, naukowcy byli zaskoczeni dość nietypowymi zmianami jasności tego układu. Naukowcy twierdzą, że prawdopodobieństwo zidentyfikowania układów z większą liczbą gwiazd niż cztery na podstawie samej fotometrii jest znikome. Naukowcy uważają również, że prawdopodobieństwo uformowania się układów z więcej niż czterema gwiazdami jest niewielkie. Niewielkie nie oznacza jednak zerowego, zwłaszcza że Wszechświat jest ogromny.