baterie z autobusów drugie życie

Wyeksploatowane baterie z autobusów elektrycznych otrzymają drugie życie

1 minuta czytania
Komentarze

Tauron pracuje nad prototypowymi magazynami energii, które sprawią, że wyeksploatowane baterie z autobusów elektrycznych otrzymają drugie życie. W przedsięwzięcie zaangażowało się konsorcjum, które tworzą Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. oraz Impact Clean Power Technology S.A..

Tauron chce, by baterie z autobusów elektrycznych otrzymały drugie życie

baterie z autobusów drugie życie

Projekt Second Life ESS (ang. Energy Storage System) ma jeden zasadniczy cel. Jest nim ponowne wykorzystanie baterii z elektrycznych autobusów. Wraz z upływem czasu akumulatory przestają wystarczać do zasilania pojazdów transportu miejskiego. Ich stan wciąż jednak pozwala na to, by jeszcze przez wiele lat służyły jako stacjonarne magazyny energii.

W uproszczeniu można przyjąć, że zużyta bateria w autobusie elektrycznym ma jej poniżej 80% – wyjaśnia Łukasz Chełchowski, dyrektor biura rozwoju Solarisa. Na potrzeby budowy magazynu Solaris przekaże baterie o łącznej pojemności energii 160 kWh. Wcześniej te akumulatory były wykorzystywane w autobusie elektrycznym PKM Jaworzno.

Jeśli magazyny energii, do których wykorzystane zostaną baterie z elektrycznych autobusów, okażą się udanym rozwiązaniem, Tauron będzie mógł poszerzać swoją ofertę z ich wykorzystaniem. Przykładowo użytkownicy paneli słonecznych mogliby magazynować nadwyżki energii pochodzącej z fotowoltaiki i wykorzystać je później. Omawiane magazyny mogą również znaleźć zastosowanie w dziedzinie ładowarek pojazdów elektrycznych.

Czytaj także: JBuds Frames – zamień zwykłe okulary w inteligentne razem z JBL

Projekt badawczy Second Life jest realizowany przy współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Prototypowy magazyn energii powinien powstać jesienią 2022 roku.

źródło: informacja prasowa

Motyw