Badacze sztucznej inteligencji od lat starają się sprawić, aby uczyła się ona w podobny sposób, jak robią to ludzie. Jednak nawet najpotężniejsza AI nadal opiera się na pewnych znanych zasadach, takich jak zasady gry w szachy czy Go. Mimo to DeepMind od dawna stara rozwiązać ten problem i wiele wskazuje na to, że jest na dobrej drodze. Siostrzana firma Google, koncentrująca się na badaniach nad Sztuczną Inteligencją, właśnie ujawniła swoje najnowsze osiągnięcie, czyli MuZero. Jest to przełomowa AI, która potrafi nauczyć się grać bez wcześniejszej znajomości zasad.

Sztuczna Inteligencja uczy się gier

Sztuczna Inteligencja uczy się gier

Poprzednie sztuczne inteligencje DeepMind, takie jak AlphaGo, były szeroko komentowane w mediach. Nic dziwnego, była ona w stanie pokonać ludzkich mistrzów w grach, co jest niesamowicie imponujące. Wciąż jednak przed rozpoczęciem szkolenia dotyczącego poznawania strategii ta AI musiała mieć zaprogramowanie zasady. AlphaGo oraz jej następcy, czyli AlphaGo Zero i AlphaZero zaczynały więc z poziomu przynajmniej początkującego gracza. Co więcej, mimo że znakomicie sprawdzały się w grach o skomplikowanych strategiach, ale o prostej grafice, zawiodły one, gdy zostały zastosowane do bardziej skomplikowanych wizualnie gier, które z punktu widzenia człowieka są prostsze. Dla komputera jednak ich zasady nie są tak proste do ustalenia. Tam właśnie pojawia się nowa Sztuczna Inteligencja MuZero, która używa wybranych gier z Atari, jak pani Pac-Man. Swoją drogą wersja na Atari 2600 to chyba najgorszy możliwy port pożeracza piguł. AI to chyba jednak nie przeszkadza.

Zobacz też: Wielkie firmy łączą siły w walce ze złośliwym oprogramowaniem

Większość badaczy SI stosuje dwie strategie w celu rozwiązania problemu nauki komputerów. Jedną z nich jest wyszukiwanie, które polega na podawaniu zasad lub wiedzy o grze. Kolejną jest planowanie. W nim AI uczy się poprzez tworzenie dokładnego modelu środowiska, ale kosztem nadmiernej złożoności. Zaletą MuZero jest to, że modeluje tylko te części środowiska, które są ważne. Na przykład wie, że parasol pomoże utrzymać suchość pod deszczem, a nie modeluje ruch wszystkich kropel deszczu. DeepMind był pod zdecydowanym wrażeniem wydajności i szybkości, którą MuZero był w stanie opanować w grach, nawet przy ograniczonej liczbie kroków do zaplanowania z wyprzedzeniem. Ma nadzieję, że ta nowa metoda nauki gry AI zostanie zastosowana w nieporządnych realistycznych środowiskach, w których zasady nie są ustalone w ściśle określony sposób.

Źródło: Engadget

Google News
Obserwuj ANDROID.COM.PL w Google News i bądź zawsze na bieżąco!
Obserwuj

Paweł Maretycz

Sceptyczny fan nowych technologii. Uwielbia małe urządzenia, nawet jego komputer to mini ITX.