Poznaliśmy kolejne plany zmian w polskim prawie dotyczące pojazdów, jakimi są elektryczne hulajnogi. Niewykluczone, że wkrótce zostaną wprowadzone. W tle całej sprawy jest natomiast spór w rządzie.
Jakie są najnowsze plany zmian w prawie, które dotyczą osób posiadających elektryczne hulajnogi lub ich używających?
W rządzie wystąpił spór o elektryczne hulajnogi – nie chodzi jednak o kierunek zmian w prawie, a o… tempo prowadzonych prac. Nad przepisami dotyczącymi urządzeń transportu osobistego pracuje Ministerstwo Infrastruktury. Urzędnicy Ministerstwa Sprawiedliwości uznali jednak, że prace toczą się zbyt wolno i przygotowali własny projekt nowelizacji prawa w ruchu drogowym. Takie informacje przedstawia Dziennik Gazeta Prawna.
Oto najważniejsze założenia projektu zmian w prawie, które dotyczą elektrycznych hulajnóg:
- Wprowadzenie pojęcia UTO – Urządzenia Transportu Osobistego
- UTO to pojazd nieprzekraczający 0,9 m szerokości w ruchu oraz o długości nieprzekraczającej 1,25 m
- UTO musi służyć do poruszania się wyłącznie kierującego znajdującego się na pojeździe, musi też mieć elektryczny napęd i oświetlenie
- Spod definicji UTO wyjęte będą wózki inwalidzkie
- Maksymalna prędkość m.in. elektronicznej hulajnogi na chodniku: 8 km/h
- Maksymalna prędkość m.in. elektronicznej hulajnogi na ścieżce rowerowej: 25 km/h
- Maksymalna prędkość m.in. elektronicznej hulajnogi na ulicy: 20 km/h
- Grzywna do 5 tysięcy zł za używanie pojazdów niespełniających powyższych wymogów
Czytaj także: Internet staje się naprawdę globalny – testy Starlink jeszcze w tym miesiącu
Ministerstwo Sprawiedliwości chce także, by kierujący UTO ustępował pierwszeństwa pieszym na drodze dla pieszych oraz by zachował tam szczególną ostrożność.
źródło: DGP / polsatnews.pl