NASA bardzo intensywnie bada naszego bardziej przyjaznego sąsiada, czyli Marsa. W końcu, o ile Wenus można by nazwać piekielną planetą, tak Mars jest jedynie zimnym, rdzawym i… w pewnych warunkach zielonym pustkowiem. A przynajmniej zielonym w określonych warunkach. Otóż jeden ze statków kosmicznych orbitujących wokół Czerwonej Planety dokonał kilku obserwacji marsjańskiej atmosfery w spektrum ultrafioletowym. Odkrył, że kiedy atmosfera jest w nim oglądana, pulsuje zielonym światłem.

Mars — zielona poświata

Błysk jest tylko w trakcie tamtejszej nocy i zdarza się tylko w niektórych porach roku marsjańskiego. Pulsujące i świecące zjawisko atmosferyczne nie jest w pełni zrozumiałe. Jednak pokazuje, że marsjańska atmosfera jest bardziej skomplikowana, niż mogłoby się wydawać. Badanie zostało opublikowane w czasopiśmie Journal of Geophysical Research, Space Physics, i stało się możliwe dzięki zastosowaniu instrumentu Imaging Ultraviolet Spectrometer na pokładzie sondy kosmicznej MAVEN. Ta orbituje wokół Marsa od 2014 roku. Dane z badań zostały zebrane w ciągu dwóch kolejnych lat Marsjańskich, co odpowiada 1374 dniom na Ziemi. Analiza w zakresie długości fal ultrafioletowych pozwoliła naukowcom na wizualizację efektów wiatrów wokół całej planety.

Nie przegap
Nie pozwól, by cię inwigilowano – zainwestuj w VPN!
polacy internet