Od ponad 10 lat Poczta Polska zauważa, że tradycyjna korespondencja stale notuje spadki w naszym kraju. Sytuacja w innych krajach europejskich jest podobna. Zarówno osoby prywatne, jak i firmy coraz częściej decydują się na komunikację w formie elektronicznej.

Dlaczego tradycyjna korespondencja notuje spadki?

tradycyjna korespondencja notuje spadki

Główne powody spadku popularności tradycyjnych listów to zmiany w sposobie komunikacji między ludźmi oraz cyfryzacji społeczeństwa. Do spadków listownej korespondencji przyczyniła się także pandemia koronawirusa.

Jak zauważa Poczta Polska, w ostatnich latach cały rynek europejski odczuwa stały spadek wolumenów krajowych przesyłek listowych. Przykładowo, w latach 2013-2016 średnioroczne tempo spadków wynosiło ponad 4% rocznie, w Polsce natomiast było to blisko 7%. W kolejnych latach było podobnie. W Polsce w 2019 roku średnioroczna liczba nadawanych listów krajowych w porównaniu do 2018 r. zmniejszyła się o 9%. Prognozy Poczty Polskiej zakładały, że w najbliższych latach spadki na poziomie ok. 10% będą się utrzymywać. Wszystko zweryfikowała jednak pandemia koronawirusa. W marcu 2020 wolumeny tradycyjnych listów nadawanych przez instytucje, firmy oraz klientów indywidualnych zmniejszyły się o 26% w porównaniu do poprzedniego roku. W maju takich przesyłek było o 18% mniej niż przed rokiem. Zmiany technologiczne powodują, że coraz rzadziej komunikujemy się za pomocą tradycyjnych listów. Komunikacja elektroniczna daje też szansę na pewne oszczędności, których szukają teraz firmy.

Czytaj także: Przyszłość aut elektrycznych w Polsce – czy czeka nas przełom?

Skoro wysyłamy coraz mniej listów, to co z sytuacją finansową Poczty Polskiej? Listy są głównym, ale nie jedynym źródłem przychodów spółki. Poczta rozwija usługi Direct Mail, kurierskie, logistyczne i ubezpieczeniowo-bankowe, aby zrównoważyć spadki przychodów z tradycyjnej korespondencji.

źródło: informacja prasowa

Google News
Obserwuj ANDROID.COM.PL w Google News i bądź zawsze na bieżąco!
Obserwuj

Mateusz Nowak

Student dziennikarstwa i komunikacji społecznej, interesują go nowe technologie, a także kwestie społeczne i polityczne. W wolnym czasie czyta, słucha muzyki (głównie hip-hop) lub ćwiczy na siłowni.