Ministerstwo Cyfryzacji twierdzi, że Polacy przekonali się właśnie do cyfryzacji. Resort przedstawia dane, które o tym świadczą. Podsumowano, jak w pierwszym półroczu 2020 roku korzystaliśmy z e-usług. Okazuje się, że popularność e-administracji rośnie i coraz więcej z nas załatwia sprawy urzędowe online.

Polacy przekonali się do cyfryzacji – pokazują to te liczby

polacy przekonali się do cyfryzacji

W pierwszym półroczu 2020 roku Polacy zakładali średnio 14 tysięcy Profili Zaufanych dziennie. Średnia wysłanych pism ogólnych na dzień wyniosła 2401. Polacy zgłaszali również przeciętnie 359 narodzin dzieci przez internet w ciągu jednego dnia. Pierwsza połowa 2020 roku jest rekordowa, jeśli chodzi o zainteresowanie Polaków e-administracją. Nie chodzi tylko o marzec i kwiecień, kiedy dostęp do urzędów był utrudniony. To już trend – zaznacza Ministerstwo Cyfryzacji.

Nie przegap
Wywiad z CEO realme w Europie – Madhav Sheth zapowiada zmiany
Madhav Sheth
Nowy wiceprezes oraz CEO realme w Europie i Indiach, czyli Madhav Sheth, znalazł chwilę czasu dla nas i zgodził się odpowiedzieć na kilka pytań. Ostatnie dni dla marki były wyjątkowo zajęte, bo firma po raz pierwszy pojawiła się na międzynarodowych targach IFA w Berlinie. W związku z tym postanowiliśmy porozmawiać o planach na przyszłość, rozwoju […]

Od początku stycznia do końca czerwca 2020 roku Polacy utworzyli 2 601 922 nowych Profili Zaufanych. To prawie o pół miliona więcej niż przez cały 2019 rok. W 2018 roku założonych Profili Zaufanych było natomiast o prawie 1,4 mln mniej niż w pierwszej połowie 2020 roku. Najwięcej Profili Zaufanych w 2020 roku przybyło w kwietniu – ponad 600 tysięcy. W sumie z Profilu Zaufanego korzysta dziś 7,3 mln Polaków.

Bardzo popularną e-usługą okazało się pismo ogólne. Od początku stycznia do końca czerwca 2020 roku Polacy wysłali online 618 988 takich pism. Najwięcej, bo 138 880, w kwietniu. W czerwcu Polacy wysłali 134 064 pism ogólnych, natomiast w maju – 129 292.

W ostatnim półroczu 147 732 osoby złożyły online wniosek o nowy dowód osobisty. Najwięcej wniosków wpłynęło do urzędów w czerwcu – dokładnie 32 744. Minimalnie mniej wniosków było w maju (31 576). Najmniej elektronicznych wniosków o dowód złożono natomiast w lutym. Wniosków było wtedy 15 634. W pierwszych 6 miesiącach 2020 roku 19 469 Polaków zgłosiło online utratę dowodu osobistego – tych zgłoszeń również było najwięcej w czerwcu (4120).

Jak w podsumowaniu Ministerstwa Cyfryzacji wypadły pozostałe e-usługi?

polacy przekonali się do cyfryzacji

Przez ostatnie pół roku Polacy 77 419 razy wnioskowali online o odpisy aktów stanu cywilnego. Największe zainteresowanie tą usługą było w maju (20 577 wniosków). Niewiele mniej wniosków złożono w kwietniu oraz w czerwcu (kwiecień – 17 282 wniosków, czerwiec – 18 019 wniosków). Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że odpis aktu stanu cywilnego można zdobyć od ręki, składając wniosek online.

Coraz chętniej meldujemy się i wymeldowujemy przez internet. Pokazują to dane resortu cyfryzacji – zainteresowanie e-usługą, która umożliwia zameldowanie/wymeldowanie się, stale rośnie. W styczniu Polacy skorzystali z niej 6651 razy, ale w kwietniu już 22 438 razy. W sumie w pierwszym półroczu 2020 roku online dokonaliśmy 84 654 zameldowań i wymeldowań.

Rośnie także popularność usługi dającej możliwość zgłoszenia narodzin dziecka przez internet. W pierwszej połowie 2020 roku zgłoszono w ten sposób narodziny 65 444 dzieci. Najwięcej zgłoszeń, bo aż 17 231, było w kwietniu.

Wiele osób korzysta także z możliwości zgłoszenia nabycia lub sprzedaży samochodu online. Ulepszona wersja usługi została opublikowana 15 stycznia. Od tego dnia do końca czerwca Polacy skorzystali z tej opcji 247 946 razy. Średnio dokonywano 1362 zgłoszeń dziennie. Najczęściej zgłaszano online nabycie lub sprzedaż samochodu w czerwcu (54 025 razy). Niewiele mniejszą popularnością usługa cieszyła się w marcu oraz w maju (marzec – 52 841 zgłoszeń, maj – 51 026 zgłoszeń).

Czytaj także: Nie wszystkim musisz dzielić się w sieci – apel Ministerstwa Cyfryzacji na wakacje

Minister cyfryzacji Marek Zagórski wyraził nadzieję, że trend rosnącego zaufania Polaków do e-administracji zostanie z nami na stałe. Minister zaznaczył też, że usługi, o których mowa w podsumowaniu półrocza, to nie wszystko, z czego mogą korzystać obywatele. Przez internet można sprawdzać punkty karne, historię pojazdu, czy wnioskować o dofinansowanie w programie Mój Prąd – przypomniał Marek Zagórski. Każda z tych e-usług również zyskała na popularności.

źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Mateusz Nowak

Student dziennikarstwa i komunikacji społecznej, interesują go nowe technologie, a także kwestie społeczne i polityczne. W wolnym czasie czyta, słucha muzyki (głównie hip-hop) lub ćwiczy na siłowni.