Kupując Raspberry Pi raczej nikt nie liczy na to, że będzie mógł na nim zagrać w zbyt skomplikowane gry. Oczywiście istnieje możliwość stworzenia retro konsoli, jednak każdy bardziej wymagający tytuł pokona „Malinkę”. Jeden z inżynierów NVIDII, Martin Thomas, udowodnił, że przy odrobinie pracy jest to jednak możliwe. Dzięki zmodyfikowaniu sterownika Vulkan istnieje możliwość zagrania w Quake III na Raspberry Pi.

Quake III Arena grywalne na Raspberry Pi dzięki specjalnemu sterownikowi

Raspberry Pi Quake III

Martin Thomas pracował nad RPi-VK od ponad dwóch lat. Jak ogłosił na swoim Twitterze, sterownik jest już gotowy do premiery. Inżynier zaprezentował moc stworzonego sterownika RPi-VK wykorzystując Raspberry Pi 3 Model B + i kultową strzelankę Quake III Arena. Całość działała w 100 klatkach na sekundę przy rozdzielczości 1280 × 720 pikseli. Thomas zapewnia, że Raspberry Pi 3 Model B prawdopodobnie zapewni około 70 FPS przy rozdzielczości 1920 × 1080. Niestety, ale większa wartość jest nieosiągalna. Wszystko to spowodowane jest ograniczeniami nałożonymi przez Raspberry Pi. Niemniej jednak w trakcie premiery urządzenia nikt nie spodziewał się, że „Malinka” przerodzi się w sprzęt do gier. Wszak w wykorzystanej przez Thomasa wersji Raspberry Pi mamy do czynienia z procesorem graficznym o taktowaniu 250 MHz.

Zobacz też: Oto nowa wyszukiwarka internetowa bez reklam od… byłego szefa reklamy w Google

Oczywiście należy spodziewać się, że zaprezentowane przez Martina Thomasa ma swoje ograniczenia. Najważniejszym jest fakt, że opracowany przez niego sterownik RPi-VK jest kompatybilny tylko z procesorem graficznym Broadcom VideoCore IV. Przypomnijmy, że znajduje się on tylko i wyłącznie w urządzeniach Raspberry Pi 1, 2, 3 i Zero. Wydaje się jednak, że opracowane przez Thomasa rozwiązanie ma więcej zalet. Inżynier potwierdza, że jego sterownik zapewnia lepsze zarządzanie pamięcią w porównaniu z rozwiązaniem OpenGL dla Raspberry Pi. Oprócz tego jest on o wiele lepszy w obsłudze wielowątkowych poleceń, a także pozwala na obsługę multisample anti-aliasing. Pozostaje mieć jedynie nadzieję, że rozwiązanie dalej będzie rozwijane i już niedługo Raspberry Pi pozwoli na zagranie w coś więcej niż Quake III Arena.

Źródło: Tom’s Hardware

Google News
Obserwuj ANDROID.COM.PL w Google News i bądź zawsze na bieżąco!
Obserwuj

Marcin Nic

Pasjonat wszelkich urządzeń mobilnych i nowinek technologicznych. Sympatyk koszykówki zza wielkiego oceanu. W wolnej chwili widz seriali i filmów o tematyce wojennej z różnych okresów historycznych.