PGE, czyli Polska Grupa Energetyczna, jest jednym z największych dostawców energii elektrycznej w Polsce. Oszuści postanowili to wykorzystać i podszywają się pod nią w ramach akcji phishingowych. Mechanizm działania jest dobrze znany i często tu opisywany. Robią to przy pomocy SMS-ów, które zawierają link dspreparowanejej strony przypominającej panel wyboru metody płatności. Ten natomiast przenosi nas do fałszywej strony banku, gdzie podajemy swoje dane.
PGE ostrzega przed oszustami
W ten sposób oddajemy oszustom dostęp do naszego konta bankowego. To natomiast najprostsza droga do utraty wszystkich znajdujących się na nim środków. Część z linków przenosi użytkowników do stron, w których adresie znajduje się nawiązanie do PGE, jak na przykład oplatapge.com, która na szczęście już została oznaczona jako niebezpieczna. PGE zamieściło kilka porad, które mają nam pomóc w uniknięciu oszustów. W tym celu musimy się upewnić czy:
- Strona logowania jest właściwa, czy witryna jest zabezpieczona (symbol szarej kłódki) oraz czy adres widoczny w pasku w oknie przeglądarki to https://ebok.gkpge.pl/ebok/faces/profil/logowanie.xhtml.
- Logowanie odbywa się zawsze za pośrednictwem serwisu internetowego PGE Obrót https://ebok.gkpge.pl poprzez opcję „Zaloguj” w module „Logowanie” lub za pomocą aplikacji mobilnej mBOK PGE.
- Logowanie do platformy odbywa się poprzez podanie adresu mailowego oraz indywidualnego hasła. Po zalogowaniu należy sprawdzić zakładkę „Finanse” celem potwierdzenia prawdziwości wszystkich faktur oraz danych.
- Przed dokonaniem płatności, należy zweryfikować dane z otrzymaną mailowo eFakturą lub fakturą przesłaną korespondencyjnie.
Zobacz też: Pandemia uświadomiła wielu osobom, że nie potrzebują flagowców
PGE wystosowało także następujący komunikat:
PGE Obrót zwraca się do wszystkich klientów i pracowników o zachowanie szczególnej uwagi oraz przekazanie ostrzeżenia rodzinie i znajomym. W przypadku otrzymania podejrzanych wiadomości o nieuregulowanych należnościach, planowanym demontażu układu pomiarowego, czy innych, wzbudzających podejrzenia, odnośnie ich źródła pochodzenia – należy zignorować taką wiadomość i nie otwierać żadnych linków znajdujących się w treści takiego komunikatu.
W razie jakichkolwiek wątpliwości należy się skontaktować z infolinią pod numerem: (+48) 422 222 222. Zajmie to tylko chwilę, a jednocześnie pozwoli się ustrzec przed poważnymi problemami.
Źródło: PGE