autobus z zewnętrznym źródłem napędu

W Polsce powstaje autobus elektryczny z zewnętrznym źródłem napędu

2 minuty czytania
Komentarze

Autobusy elektryczne z zewnętrznym źródłem napędu w niedalekiej przyszłości powinny powstać w naszym kraju na szerszą skalę. Póki co, budżet przedsięwzięcia to ponad 6 mln zł. Ponad 5 mln zł pochodzi z dofinansowania przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Pierwszy egzemplarz maszyny już jest testowany w Sanoku.

Autobus elektryczny z zewnętrznym źródłem napędu w Polsce – szczegóły pomysłu

Plan zakłada budowę autobusów elektrycznych I klasy. Źródło energii jest wydzielone poza przestrzeń zabudowy pojazdu. Tego typu rozwiązanie ma pozwolić na uniknięcie zbyt długotrwałego procesu ładowania oraz umożliwić szybką wymianę magazynu energii.

autobus z zewnętrznym źródłem napędu
fot. Autosan

Witold Luty, dyrektor Sieci Badawczej Łukasiewicz – Przemysłowego Instytutu Motoryzacji sądzi, że konieczność długotrwałego ładowania magazynów energii znacznie ogranicza wykonywanie zadań związanych z transportem zarówno dalekobieżnym, jak i miejskim. Wynikać z tego ma istota zadania, jaką jest poszukiwanie rozwiązań, które pozwolą na skrócenie czasu przestoju pojazdów. Eugeniusz Szymonik, prezes spółki Autosan liczy natomiast na to, że autobus z zewnętrznym źródłem napędu przełamie bariery na rynku elektromobilności. Pojazd ma mieć możliwie duży zasięg, a także niskie koszty eksploatacji. W jaki sposób będzie to osiągnięte? Poprzez ładowanie magazynu energii w takich godzinach, kiedy sieci energetyczne dysponują nadmiarem energii elektrycznej – wyjaśnia Eugeniusz Szymonik. Dofinansowanie projektu budowy autobusu pochodzi ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Chodzi o fundusze przeznaczone na lata 2014-2020, z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Czytaj także: Najlepsze aplikacje z AppGallery – gry i programy, które warto pobrać

Autosan to jedno z najstarszych wciąż funkcjonujących polskich przedsiębiorstw. Firma produkuje głównie autobusy, zarówno miejskie, jak i przeznaczone na dłuższe trasy. Sieć Badawcza Łukasiewicz, której częścią jest PIMOT, należy do największych tego typu instytucji w Europie.

źródło: informacja prasowa

Motyw