UOKiK: Kolejna kara dla Polkomtela, klienci mogą ubiegać się o zwrot pieniędzy

Mateusz Nowak Newsy 2020-02-10

Na spółkę Polkomtel została nałożona kara w wysokości ponad 20 mln zł przez UOKiK. Sprawa dotyczy przepadania niewykorzystanych przez klienta środków do momentu kolejnego doładowania konta. Urząd uznał, że operator sieci Plus stosując takie praktyki, naruszył zbiorowe interesy konsumentów.

Polkomtel z karą od UOKiK – szczegóły sprawy

We wrześniu 2016 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta wszczął postępowanie przeciwko czterem polskim operatorom. Chodziło o Orange Polska, P4 (Play), Polkomtel (Plus) oraz T-Mobile Polska. Do urzędu wpływały skargi klientów, którzy twierdzili, że brak kolejnego doładowania telefonu na kartę skutkuje tym, iż przepadają niewykorzystane środki. Pierwsze wyniki postępowania przeciwko operatorom zostały ogłoszone dzisiaj.

polkomtel uokik kara

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny uznał, że Polkomtel naruszył zbiorowe interesy konsumentów. Nałożył więc na przedsiębiorstwo karę w wysokości 20 433 226 zł. Urząd liczył na to, że operator wystąpi z propozycją wydania decyzji zobowiązującej. Mimo długiego czasu trwania postępowania tak się jednak nie stało. Zdaniem prezesa UOKiK, praktyki, za które został ukarany operator, wciąż są przez niego stosowane. Regulamin Polkomtelu mówi, że jeżeli np. ktoś posiada tzw. Taryfę elastyczną na kartę, to po doładowaniu za 50 zł, będzie mógł przez 90 dni wykonywać połączenia. Gdy nie wykorzysta wszystkich środków i nie doładuje ponownie karty, to pieniądze z konta przepadają. Jedynym sposobem na ich odzyskanie jest złożenie reklamacji – wpływają one jednak na konto abonenckie, a nie są wypłacane w gotówce. Reklamacji nie mogą złożyć osoby, które już nie korzystają z usług operatora. Urząd uznał więc, że Polkomtel utrudnia zmianę firmy telekomunikacyjnej.

Czytaj także: Klient sieci Plus złożył skargę do UOKiK. Efekt? OGROMNA kara dla operatora

Na rynku usług telekomunikacyjnych panuje duża konkurencja, więc konsument powinien móc swobodnie wybierać najlepsze dla siebie oferty pre-paid. Tak się jednak nie dzieje, bowiem konsument jest zmuszony do wykupywania doładowań tylko od jednego operatora z obawy przed utratą zgromadzonych na karcie środków pieniężnych. To operator dysponuje środkami swoich klientów i powinien je zwrócić na wniosek konsumenta automatycznie tak, jak się to odbywa na innych, europejskich rynkach – komentuje prezes UOKiK. Urząd nakazał Polkomtelowi zaniechanie stosowanych praktyk. Poszkodowani klienci mogą przy składaniu reklamacji powoływać się na decyzję UOKiK.

źródło: uokik






Przewiń stronę, by przeczytać kolejny wpis
x