IBM zwolni 10 000 pracowników w Europie Polsce

Dzięki IBM auta elektryczne mogą stać się naprawdę ekologiczne

2 minuty czytania
Komentarze

Pojazdy elektryczne odegrają ważną rolę w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych. Jednak nie są one jeszcze idealnym rozwiązaniem. Obecnie większość samochodów tego typu zasilana jest z akumulatorów litowo-jonowych wykonanych z metali ciężkich, takich jak kobalt, których podaż jest ograniczona, a warunki wydobycia są straszne i niosą ze sobą wiele ofiar, w tym dzieci.

Akumulatory bez kobaltu od IBM

Akumulatory bez kobaltu od IBM

To się może jednak niedługo zmienić. Laboratorium Akumulatorów IBM Research ma rozwiązanie: nowy akumulator zbudowany bez użycia metali ciężkich. Jest on wykonany zamiast tego z materiałów, które mogą być pozyskiwane z wody morskiej. Według IBM nowa konstrukcja może przewyższać obecne baterie litowo-jonowe pod względem kosztów. Poprawie ma ulec także czas ładowania. Według zapewnień producenta w zaledwie 5 minut będzie możliwe naładowanie akumulatora do 80%. Kolejnymi atutami mają być większa gęstość mocy, co umożliwi tworzenie znacznie mniejszych i lżejszych akumulatorów, oraz poprawa efektywności energetycznej. Ta ostatnia sprawi, że podczas ładowania zmarnujemy mniej energii. Akumulator jest również mniej podatny na samozapłon i może być stosowany w samolotach i inteligentnych sieciach energetycznych, a także w samochodach elektrycznych i ciężarowych.

Zobacz też: 5G jest świetne, ale w 2020 roku zachwycać się będziemy 10G

Bateria wykorzystuje trzy nowe, zastrzeżone materiały, w tym bezkobaltowy i bezniklowy materiał katodowy oraz ciekły elektrolit. Unikalna kombinacja jest w stanie stłumić dendryty litowo-metalowe podczas ładowania, co zmniejsza szanse na zapalenie się baterii. Aby przenieść nową baterię poza laboratorium IBM Research Battery Lab, zespół współpracował z Mercedes-Benz i z dostawcą elektrolitu bateryjnego, którym Central Glass. Firma dodatkowo nawiązała współpracę z producentem baterii Sidus. Zespół wciąż pracuje nad rozwojem akumulatorów. W tym czasie dział IBM Research wykorzysta AI w celu dalszej poprawy wydajności baterii i poszukiwania jeszcze bezpieczniejszych, bardziej wydajnych materiałów.

Źródło: Engadget

Motyw