Niektórzy ludzie cenią sobie wysoką wydajność tylko dlatego, że lubią oglądać wzrost liczb. Inni chcą, aby ich systemy dostarczały więcej klatek na sekundę (fps) z innego powodu: posiadania przewagi nad przeciwnikami w grach sieciowych. Nvidia opublikowała wpis na blogu. Firma wyjaśniła w nim, dlaczego uważa, że granie z większą ilością ramek obrazowych generowanych w każdej sekundzie rozgrywki może być korzystne. Post bloga kwantyfikuje wiele argumentów wysuwanych przez ludzi, którzy grali w gry z większą częstotliwością odświeżania na równie szybkich monitorach: animacje są płynniejsze, a gry bardziej responsywne. Korzyści te nie ograniczają się wyłącznie do gier sieciowych. Hednak to właśnie tam są najistotniejsze.

Nvidia wyjaśnia znaczenie FPS

Nie przegap
Bsafer.pl – chroń i kontroluj swoje dane osobowe, zanim będzie za późno
bsafer.pl
Ochrona danych osobowych to poniekąd problem, który jeszcze nie pojawił się w świadomości zbyt wielu osób. Głośno zrobiło się o nim dopiero w momencie, gdy Unia Europejska wprowadziła RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych). Jednak głośno było tylko dlatego, że trzeba było się dostosować i miało to wydźwięk nie tak pozytywny, jak oczekiwaliby tego sami […]

Płynniejsze animacje nie są po prostu przyjemniejsze do oglądania. Nvidia twierdzi, że są one również kluczowe w momentach, w których stawką jest wygrana. Wyjaśniła, że płynniejsze animacje pomagają w śledzeniu celu. Jest to niezbędne w przypadku tytułów o szybkiej rozgrywce. Liczy się również redukcja problemów takich jak ghosting. Tak określa się sytuację, kiedy ruch pozostawia ślad za obiektem typowo znajdującym się w położeniu obiektu z poprzedniej klatki. Może to oznaczać strzelanie tam, gdzie był ich przeciwnik, a nie tam, gdzie są obecnie. Najważniejszy punkt w blogu Nvidii ma związek z opóźnieniem systemowym. Wielu ludzi obwinia za opóźnienie swojego ISP lub serwery gry. Jednak według  Nvidii granie z wyższą częstotliwością odświeżania może pomóc zmniejszyć opóźnienia na poziomie systemu. Warto jednak pamiętać, że to wszystko musi iść także w parze z monitorem o wysokim odświeżaniu. Korzyści z grania np. w 120 FPS, kiedy dysponujemy monitorem 60 Hz, praktycznie nie istnieją.

Zobacz też: Poznajcie smartfon za niewiele ponad 200 zł z „czystym” Androidem 10

Zieloni wyjaśnili także inne zalety wynikające z wysokiego FPS:

Niższe opóźnienie systemowe pozwala zobaczyć gracza wcześniej. Dodatkowo redukcja opóźnień systemowych sprawia, że gra staje się bardziej responsywna, ponieważ czas pomiędzy ruchami myszy a wynikami na ekranie jest krótszy. Dzięki tym korzyściom niższe opóźnienie systemowe daje Ci przewagę konkurencyjną na polu bitwy.

Jak więc widać, wyższy FPS to nie tylko lepsze doznania graficzne. To także istotna przewaga w grach sieciowych nastawionych na akcję. Pozwala nam zauważalnie zmniejszyć czas reakcji, zapewniając tym samym przewagę. Oczywiście nigdy nie zastąpi to umiejętności. Warto o tym pamiętać.

Źródło: Nvidia

Paweł Maretycz

Sceptyczny fan nowych technologii. Uwielbia małe urządzenia, nawet jego komputer to mini ITX.