Xiaomi zyskuje, większość traci. Sprzedaż smartfonów w Polsce w III kwartale 2019

Mateusz Nowak Newsy 2019-11-14

Niedawno pisaliśmy o tym, jak kształtowała się sprzedaż smartfonów w III kwartale w skali całego globu. W Polsce to Xiaomi zyskuje najwięcej jeśli chodzi o sprzedaż w porównaniu do poprzedniego okresu. Mimo to finalnie wciąż chińska marka zajmuje trzecie miejsce pod względem procentowego udziału w sprzedaży w naszym kraju. Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem III kwartału na polskim rynku.

Samsung wciąż liderem, ale to Xiaomi zyskuje nowych użytkowników

xiaomi zyskuje

W III kwartale 2019 roku w Polsce największy udział w rynku smartfonów miał Samsung. Południowokoreański producent odnotował 39,7% udział w sprzedaży tego typu urządzeń w naszym kraju. W porównaniu do II kwartału firma minimalnie straciła, wtedy jej udział wynosił bowiem 41,9%. Drugie miejsce pod względem sprzedaży smartfonów zajmuje Huawei. Ta firma również straciła w porównaniu do II kwartału – wcześniej miała 24,5% udziału, teraz 23,5%. Na trzecim miejscu w zestawieniu znalazło się Xiaomi. Jest to jedyny producent, który istotnie zwiększył swoją sprzedaż (z 11,7% w II kwartale do 16,2% w III kwartale). Tuż poza podium uplasowało się Apple z wynikiem 6,3% (wcześniej 7,2%). Ciekawym przypadkiem jest Motorola – to jedyny producent, którego udział w sprzedaży pozostał niezmienny i zarówno w II, jak i w III kwartale wyniósł 5,4%. Pozostałe firmy produkujące smartfony w III kwartale miały udział na poziomie 9% (w II kwartale było to 9,3%).

Jakie są powody zmian wyników sprzedaży w stosunku do poprzedniego kwartału?

Na malejący udział w rynku firmy Huawei mogło mieć wpływ zamieszanie z zapowiadanymi przez USA restrykcjami wobec popularnego producenta. Mimo tego zjawiska lider jeśli chodzi o sprzedaż w Polsce, czyli Samsung, nie wykorzystał zamieszania wokół konkurenta. Wręcz przeciwnie, koreański producent minimalnie stracił w porównaniu do poprzedniego kwartału. Zjawisko to tłumaczy Marek Kujda, senior research analyst w IDC Poland. Sankcje USA wobec Huawei wprowadziły dużą niepewność i nie ma co się dziwić, że kanał sprzedaży postanowił w większym stopniu zdywersyfikować dostawy. Zwłaszcza że udział Samsunga to aż ok. 40 proc., a z punktu widzenia operatorów i innych kanałów sprzedaży nie byłoby korzystne, aby jeden z producentów miał zbyt duży udział a przez to zbyt silną pozycję negocjacyjną – twierdzi ekspert. Wzrost udziału Xiaomi mógł być z kolei spowodowany dobrą relacją ceny do jakości w telefonach ze średniej półki cenowej, na które decyduje się wiele klientów.

Czytaj także: Nakładki na Androida – wady, zalety, różnice

Badanie sprzedaży smartfonów na polskim rynku przeprowadziło IDC Poland. Jeśli chodzi o metodykę, zmierzono sprzedaż przez producenta do kanału sprzedaży. Wyniki za III kwartał pokazują nam więc także przewidywane tendencje zakupowe wśród konsumentów. Szczególnie chodzi tu o okres przedświąteczny, na który przygotowują się producenci oraz sprzedawcy.






Przewiń stronę, by przeczytać kolejny wpis
x