Płatne aplikacje w ramach jednej subskrypcji? To może być Google Play Pass

mm Michał Derej Newsy 2018-10-26

Subskrypcja to niezwykle opłacalny model biznesowy dla wszystkich twórców aplikacji. Zamiast jednorazowej kwoty, użytkownik zmuszony jest co miesiąc oddawać daną sumę pieniędzy w zamian za możliwość korzystania z usługi. Dzięki tym środkom programista może rozwijać swój produkt – w końcu co miesiąc otrzymuje za to fundusze. Użytkownik natomiast nie musi wydawać ogromnej kwoty jednorazowo, bo koszt rozbity jest na każdy miesiąc. Okazuje się, że już wkrótce w sklepie Google Play może również pojawić się subskrypcja o nazwie Play Pass. Co to oznacza dla użytkowników i dlaczego gigant z Mountain View może zdecydować się na podjęcie takiego kroku?

Co do tej pory wiemy o Google Play Pass?

W dzisiejszym artykule przyjrzymy się poszlakom, które wskazują na to, że Google może chcieć utworzyć nową usługę subskrypcyjną o nazwie Play Pass. Pierwsze informacje na ten temat spłynęły do nas od użytkowników serwisu XDA-Developers – w kodzie aplikacji znaleźli oni bowiem wzmianki o subskrypcji (m.in. w formie „Play Pass” – stąd właśnie pochodzi przewidywana nazwa usługi).

Play Pass

Inni użytkownicy na interesujące pytanie natknęli się natomiast w aplikacji Google Opinion Rewards, która nagradza ankietowanych w zamian za ich odpowiedzi. Pytanie, które znaleźć można były w serwisie, wyglądało następująco:

„Wyobraź sobie, że Twój sklep z aplikacjami posiada usługę subskrypcyjną, która oferuje aplikacje o wartości setek dolarów w zamian za miesięczną opłatę. Jak dobrze słowo „Pass” opisuje ten serwis?”

Użytkownik miał następnie możliwość wyboru jednej z pięciu opcji. Powyższe informacje nie są oczywiście potwierdzeniem tego, że usługa Google Play Pass może kiedykolwiek pojawić się w sklepie, jednak zbieżność informacji, które znaleźć można w kodzie aplikacji i w ankiecie Google’a może nie być przypadkowa.

Dlaczego Google może zdecydować się na wprowadzenie subskrypcji Play Pass do sklepu z aplikacjami?

Pomimo tego, że w sklepie Google Play znaleźć można wiele płatnych aplikacji, które się sprzedają, to jednak wyłącznie niewielka część z nich swoim właścicielom przyniosła duże pieniądze – w zeszłym roku zaledwie około 1700 androidowych programów zarobiło ponad milion dolarów. Usługa subskrypcyjna mogłaby zatem zachęcić niektórych użytkowników systemu do oddania niewielkiej części swojej wypłaty gigantowi z Mountain View, który zyski dzieliłby następnie pomiędzy deweloperów biorących udział w programie. Warto wspomnieć jednak, że wprowadzenie subskrypcji byłoby dość karkołomne – przede wszystkim w pakiecie należałoby umieścić wiele świetnych aplikacji, które przekonałyby użytkowników do zakupu dostępu do usługi. Tych w sklepie Google Play jest sporo, lecz samodzielnie również radzą one sobie bardzo dobrze. Czy gigant z Mountain View byłby zatem w stanie przekonać twórców najlepszych aplikacji do wzięcia udziału w programie? O tym będziemy mogli przekonać się dopiero podczas premiery Play Pass. Niestety nie wiemy jeszcze, czy w ogóle będzie ona miała miejsce.

Zobacz też: Twój telefon z Androidem już zawsze będzie aktualny.

Co sądzicie na temat usługi subskrypcyjnej tego typu? Czy bylibyście skłonni wykupić do niej dostęp?

Źródło: XDA-Developers



  • Sławek

    „Użytkownik natomiast nie musi wydawać ogromnej kwoty jednorazowo”

    Aż mnie skręciło jak to przeczytałem. Ciekawi mnie jaką to ogromną kwotę można wydać na program w googlowym sklepie? Każdy kolejny abonament to zło. Pare złotych za evernote, kilka za endomondo, nieco więcej za lightrooma, roczna za roboforma i nagle się okazuje ze kwoty przekraczają 100zł miesięcznie. Jakoś sobie nie przypominam żebym przed czasem abonamentów wydawał 1200zł rok w rok za oprogramowanie.

    A uwolnić się z abonamentu nie jest potem łatwo.

    Więc nie pisz proszę, że to dla użytowników jakakolwiek zaleta.

    • mico11

      abonament to zło, ale w czasie tak szybkich zmian jest pewien plus, masz cały czas najnowszą wersję produktu. dotychczas kupowałeś oprogramowanie i po roku było już trochę przestarzałe, po dwóch trąciło myszką a po trzech już bolały oczy od samego patrzenia na starą wersję.

      • Sławek

        Zauważ, że nic tak nie rozleniwia producenta jak abonament. Kiedy miałem płatną wersję robił wszystko żeby mnie zachęcić do upgrade. I powiedzmy co dwie wersje płaciłem 50% ceny nowego za aktualizację.

        Abonament wprowadzasz kiedy wiesz, że już nic nowego nie wprowadzisz. Zobacz – co wielkiego wprowadziło Adobe od czasu pojawienia się wersji CC? NIC. Pakiet graficzny ma już wszystko co mógł mieć, bo co można jeszcze dodać. No i tak pojawił się abonament a zanikły innowacje.

        Trzeba być ślepym by nie widzieć tej korelacji. Ale to użytkownicy głosują swoimi portfelami. Inna rzecz, że na przywołanym rynku graficznym alternatywy się dopiero tworzą.

  • mindla

    Abonament na aplikacje to najgorsza forma zakupu, zdecydowanie droższa niż jednorazowy zakup.

    • Vatri91

      O to chodzi?

    • mico11

      niestety nie mamy wyboru, wszystko idzie w kierunku abonamentu



x