księżyc marsa

Mars skrywa wiele tajemnic – co i gdzie czeka na odkrycie?

Mars skrywa wiele tajemnic, które czekają na odkrycie. Czerwona planeta jest obecnie badana przez kilka łazików, a w ciągu następnych lat będzie ich jeszcze więcej. Niestety, tak niewielka liczba małych robotów nie jest w stanie odkryć wiele sekretów Czerwonej Planety. Problemem jest badanie wąwozów, kanionów i szczelin. To właśnie te obszary mogą skrywać wiele interesujących informacji na temat Marsa.

Sprawdź też: Świetna promocja na iPada mini – rewelacyjna cena z tego linku!

Mars czeka na odkrycie przez łaziki

Obecnie kilka robotów eksploruje Marsa. Zaliczyć można do nich łazik Perseverance, który wylądował w kraterze Jezero. Zadaniem pojazdu jest zbadać geologię i dostarczyć naukowcom próbek na Ziemię. Znacznie dłużej na Marsie przebywa Curiosity. Jego misja zaczęła się prawie 10 lat temu, a jej celem jest odpowiedź na pytanie – dlaczego Czerwona Planeta tak drastycznie zmieniła się w czasie. Warto wiedzieć, że kiedyś była bardzo podobna do Ziemi. Kolejnym łazikiem, o którym warto wspomnieć jest Zchurong. Chiński pojazd ma za zadanie poszukać wody na planecie i dostarczyć naukowcom jak największej ilości informacji o warunkach panujących na ciele niebieskim. Chiny bowiem planują podbić Czerwoną Planetę w ciągu kilkunastu lat.

Perseverance misje na marsa

W 2022 miała wystartować misja ExoMars zorganizowana przez Europejską Agencję Kosmiczną i Roscosmos. Z uwagi na atak Rosji na Ukrainę, misja nie dojdzie do skutku, ale ESA nie poddaje się i szuka nowego partnera, aby wysłać łazika na planetę.

Łaziki wsparte przez helikoptery w kluczowych obszarach

Z punktu widzenia dalszych odkryć i eksploracji Marsa, ważny jest obszar Noctis Landing. Z tego miejsca można penetrować nowe regiony Czerwonej Planety. Znajdziemy tu system głębokich, stromych dolin. Być może pobliski region Valles Marineris skrywa jakieś ślady mikrobiologicznego życia. To właśnie wygasłe wulkany i jaskinie mogą zawierać tego typu formy.

Warto przypomnieć, że pod koniec ubiegłego roku Igor Mitrofanov z Instytutu Badań Kosmicznych Rosyjskiej Akademii Nauk w Moskwie poinformował, że w centralnej części Valles Marineris, zauważono znaczną ilość ukrytej wody. Wskazuje na to znaczna ilość wodoru w tym obszarze.

„Zakładając, że wodór, który widzimy, jest związany z cząsteczkami wody, aż 40% materiału przypowierzchniowego w tym regionie wydaje się być wodą”.

– stwierdził Mitrofanov.

Kolejnym intrygującym zjawiskiem tego obszaru jest pojawiająca się mgła. Może to wskazywać na lokalne przesycenie atmosfery marsjańskiej wodą. Część tego wodoru prawdopodobnie ma postać życiodajnej cieczy. Zbadanie tego obszaru jest kluczowe z punktu widzenia wiedzy naukowej i ewentualnych eksploracji Marsa przez człowieka. Powstanie bazy na Czerwonej Planecie będzie musiało być związane z wydobywaniem zasobów w tym wody.

Eksploracja Marsa musi być wsparta badaniem z powietrza. Świetnym przykładem na sukces tego typu operacji jest sukces Ingenuity – helikoptera, który odbył kilka krótkich lotów nad powierzchnią planety i dostarczył niesamowitych zdjęć i filmów z tego wydarzenia. Helikoptery muszą wesprzeć łaziki w miejscach, do których te nie dotrą – np. stromych kanionów czy przepaści.

Najważniejsze cele eksploracji

NASA postawiła sobie 4 cele eksploracji Czerwonej Planety:

• Scharakteryzować klimat Marsa – misje ludzkie muszą dokładnie wiedzieć, z jakimi warunkami atmosferycznymi będą miały do czynienia. Naukowcy mają nieprzerwany zapis pogody sięgający 1997 roku. Bardzo dobrze znają skład, ciśnienie i temperaturę panującą na planecie. Wciąż zagadkowe pozostają jednak burze piaskowe i ewolucja atmosfery Marsa przez lata.
  • Scharakteryzować geologię Marsa – budowa planety jest zagadkowa z uwagi na fakt, że miliardy lat wcześniej mogła wyglądać jak Ziemia. Obecnie zlokalizowano wulkany, kratery, strumienie lawy, głębokie kanały, delty i rozległe równiny. Zmapowano rozmieszczenie pierwiastków chemicznych i minerałów, takich jak gliny, siarczany i węglany. Jednak wciąż zagadkowe jest wnętrze Marsa, jego geologia i ruchy tektoniczne.
  • Ustalić, czy kiedykolwiek powstało życie na Marsie – naukowcy nie wiedzą, czy mikrobiologiczne życie na Czerwonej Planecie kiedykolwiek istniało – jeśli tak, co się stało, że wyginęło? W tym obszarze praca naukowców nie posuwa się znacząco do przodu. Badacze wiedzą jednak, że w przeszłości istniały warunki niezbędne do życia np. istnienie wody w stanie ciekłym, występowania pierwiastków takich jak węgiel, azot, fosfor czy siarka. Do tej pory nie wykryto jednak żadnych biosygnatur ani ich śladów z przeszłości. Naukowcy muszą „udać się” pod powierzchnię Marsa, gdzie może znajdować się woda, aby odpowiedzieć na pytania o aktualne lub przeszłe życie na planecie. Być może wątpliwości rozwieje łazik Rosalind Franklin, którego ma wysłać Europejska Agencja Kosmiczna. Pojazd będzie wyposażony w wiertło, które będzie wstanie zbadać obszar do 2 metrów pod powierzchnią planety.
  • Przygotować się do eksploracji planety przez człowieka – prędzej czy później człowiek stanie na Marsie. Załogową misję chce wysłać nie tylko Elon Musk do 2029 roku, ale także NASA. Najpierw jednak, amerykańska agencja kosmiczna chce podbić Księżyc. Misje łazików mają przygotować ludzi do bezpiecznego lądowania i przebywania ma Czerwonej Planecie. Przykładowo, Perseverance przeprowadzi eksperyment wykorzystania zasobów i próby wygenerowania tlenu z marsjańskiej atmosfery.

Źródło: space, nasa, planetary