gwarancja na auto

Gwarancja na auto znika, gdy serwisujesz je poza ASO? UOKiK interweniuje w obronie klientów

2 minuty czytania
Komentarze

Kupowanie nowego pojazdu w salonie ma swoje wady, jak i zalety – do tych drugich z pewnością należy gwarancja na auto, która daje poczucie bezpieczeństwa. Niektórzy importerzy samochodów wymagali jednak od klientów, by ci serwisowali samochód wyłącznie w ASO, bo w przeciwnym razie gwarancja przestanie obowiązywać. UOKiK stawia jednak sprawę jasno – ograniczenie uprawnień gwarancyjnych tylko z powodu korzystania z usług zewnętrznych serwisów nie może mieć miejsca.

Gwarancja na auto obowiązuje nawet wtedy, gdy serwisujesz je w zewnętrznym serwisie

fot. Maxim Hopman/Unsplash

Polskie i unijne przepisy zakładają, że sprzedawcy nowych samochodów nie powinni wymagać od klientów, by ci wykonywali czynności serwisowe takie jak przeglądy wyłącznie w ASO pod groźbą utraty gwarancji. Takie działanie może być uznane jako porozumienie ograniczające konkurencję, na którym stracą posiadacze samochodów oraz niezależne warsztaty. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił sprawdzić, czy wspomniane regulacje są przestrzegane przez importerów aut w Polsce.

W ramach badania rynku przeanalizowano działania następujących importerów: Ford Polska, Stellantis Polska, Nissan Sales Central&Eastern Europe, Mazda Motor Logistics Europe, Opel Poland, Toyota Motor Poland Company Limited, FCA Poland, BMW Vertriebs, MMC Car Poland, Mercedes-Benz Polska, Kia Motors Polska, Renault Polska, Hyundai Motor Poland oraz Volkswagen Group Polska. Podmioty te oferowały samochody takich marek, jak Ford, Nissan, Citroen, DS i Peugeot, Mazda, Opel, Toyota, Lexus, Fiat, Abarth, Alfa Romeo, Jeep, BMW, Mini, Mercedes, Smart, Kia, Renault, Dacia, Alpine, Hyundai, Volkswagen, Skoda, Audi, Seat, Porsche. Badanie dotyczyło również ponad 70 dealerów samochodowych i ASO należących do sieci importerów. Nie wszyscy postępowali właściwie.

Wątpliwości wzbudziły działania importerów pięciu marek: Ford, Nissan, Citroen, DS i Peugeot. Po przeprowadzonej interwencji przedsiębiorcy zmienili swoje praktyki i nie będą ograniczać uprawnień z tytułu gwarancji tylko ze względu na serwisowanie samochodów poza autoryzowanymi stacjami obsługi. To dobra wiadomość tak dla  kierowców, którzy kupili lub planują kupić nowe samochody z salonów, jak i dla niezależnych warsztatów naprawczych – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Czytaj także: Helikopter złapał silnik rakietowy – Rocket Lab chce być jak SpaceX

Nie oznacza to jednak, że kupując nowe auto z salonu, możemy pojechać nim do pierwszego lepszego mechanika, który niewłaściwie wykona czynności serwisowe, a następnie domagać się uznawania gwarancji przez importera. Prezes UOKiK zakwestionował sytuacje, w których gwarancja jest ograniczana tylko dlatego, że auto było serwisowane poza ASO. Trzeba jednak pamiętać, że usługi serwisowe muszą być wykonywane zgodnie ze standardami danej marki. Jeśli niezależny warsztat tych standardów nie przestrzega, to importer może zdecydować o utracie gwarancji.

źródło: UOKiK, zdjęcie główne: Tim Mossholder/Unsplash

Motyw