Wypadek samochodowy z udziałem dwóch samochodów osobowych i ciężarówki na ulicy miejskiej.
LINKI AFILIACYJNE

Czarne skrzynki w samochodach. Unia Europejska wprowadza nowe przepisy

3 minuty czytania
Komentarze

Od lipca tego roku wszystkie nowe samochody sprzedawane w Unii Europejskiej muszą być wyposażone w czarne skrzynki, które oficjalnie noszą nazwę EDR (Event Data Recorder). Wprowadzenie tego rozwiązania ma na celu ułatwienie dochodzeń w sprawie wypadków drogowych, a także zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.

Nowość w samochodach – jak działa EDR?

Wnętrze samochodu z wystrzelonymi poduszkami powietrznymi na miejscu kierowcy i pasażera.
Fot. Skoda / materiały prasowe

Czarne skrzynki (lub jak kto woli rejestratory zdarzeń) w samochodach to w rzeczywistości nowa funkcja oprogramowania, która wykorzystuje istniejące jednostki sterujące poduszek powietrznych do przechowywania obowiązkowych danych. Te dane są stale aktualizowane i zapisywane w pamięci jednostki sterującej, jednakże dopiero w momencie aktywacji poduszki powietrznej informacje te zostają zapisane na stałe.

Zgodnie z nową dyrektywą Unii Europejskiej – od 6 lipca wszystkie nowe samochody sprzedawane w jej obrębie muszą być wyposażone właśnie w EDR, inteligentny system kontroli prędkości oraz blokadę alkoholową.

W razie wypadku system EDR zapisuje informacje w rejestratorze przez pięć sekund przed uderzeniem i maksymalnie pięć sekund po nim. Danych nie można wprowadzić do jednostki sterującej na siłę.

Jan Večerník – Škoda Technical Development

Rejestratory zdarzeń zbierają szereg istotnych informacji, które mogą być kluczowe w dochodzeniach powypadkowych. Według Jana Večerníka EDR rejestruje między innymi:

  • czas aktywacji pasów bezpieczeństwa;
  • liczbę pasażerów;
  • zmiany prędkości pojazdu;
  • prędkość samochodu przed zderzeniem;
  • opóźnienie w kierunku wzdłużnym i bocznym;
  • stan pedałów przyspieszenia i hamulca;
  • kąt nachylenia kierownicy;
  • informacje o stanie ABS (systemu zapobiegania blokowaniu kół) i ESP (systemu stabilizacji toru jazdy);
  • obroty silnika.

Dalsza część materiału znajduje się pod wideo

Czarne skrzynki a prywatność i bezpieczeństwo danych

Dane zgromadzone przez EDR nie są dostępne ani dla kierowców, ani dla centrów serwisowych. Dane te można odczytać tylko za pomocą specjalnego narzędzia z odpowiednią licencją, a dostęp do nich będą mieli jedynie funkcjonariusze policji lub biegli sądowi.

Ważnym aspektem jest to, że dane przechowywane w rejestratorze nie będą wykorzystywane do monitorowania zachowania kierowców i nie będą miały żadnych bezpośrednich dla nich konsekwencji. Przechowywane informacje są ściśle zabezpieczone i nie można ich zmieniać po wypadku, co eliminuje ryzyko manipulacji danymi w celu obarczenia winą niewinnych kierowców.

Czarne skrzynki a prywatność i bezpieczeństwo danych. Pedały gazu i hamulca w samochodzie.
Fot. Skoda / materiały prasowe

Wprowadzenie czarnych skrzynek w samochodach to krok ku zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach i lepszej ochronie wszystkich uczestników ruchu. Nowe przepisy UE mają na celu zapewnienie, że w razie wypadku, dochodzenia będą prowadzone sprawniej i bardziej precyzyjnie, co może przyczynić się do poprawy ogólnego stanu bezpieczeństwa na europejskich drogach.

Masz dość upałów? Sprawdzamy, jak Polacy walczą z upalną pogodą. Poświęcisz kilka minut na wypełnienie naszej ankiety?

Źródło: Skoda informacja prasowa. Zdjęcie otwierjące: deniska_ua / Shutterstock

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

    Motyw