coraz mniej diesli

Coraz mniej Diesli na rynku wtórnym – te, które wciąż są dostępne, mocno zdrożały

4 minuty czytania
Komentarze

Wśród ofert z samochodami na sprzedaż jest coraz mniej Diesli. Wraz ze spadkiem liczby oferowanych aut z takim silnikiem, znacząco wzrosła mediana ich cen. Drożeją jednak również pojazdy z innymi typami silników, co pokazują dane firm z branży motoryzacyjnej.

Coraz mniej Diesli na rynku – oto konkrety

fot. Loris Demaria/Unsplash

Od początku pandemii liczba ofert samochodów z silnikami Diesla zmalała o 23 410. W marcu 2020 roku w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, oferowano 134 348 takich pojazdów, a w marcu 2022 roku – 110 938 (dane AAA Auto). Porównując obecny stan do roku 2019, można zauważyć spadek liczby wystawionych na sprzedaż aut z silnikiem Diesla aż o 67 182.

Z roku na rok obserwujemy na wtórnym rynku spadek oferowanych aut z silnikiem diesla i tym samym zmniejszającą się różnicę pomiędzy nimi a samochodami z silnikami benzynowymi. Przyczyn jest kilka, przede wszystkim kupujący szukają samochodów ekonomicznych pod względem utrzymania i zużycia paliwa, zwłaszcza teraz, gdy olej napędowy jest droższy niż benzyna. Drugim powodem jest wiek oraz stan techniczny sprowadzanych do Polski diesli z zagranicy, które są bardziej zużyte niż auta benzynowe, a ich średni przebieg jest wyższy o kilkadziesiąt tysięcy kilometrów – mówi Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora sieci autocentrów AAA AUTO. Jak dodaje, niektórzy decydujący się na zakup używanego samochodu biorą też pod uwagę kwestie ekologiczne i planowane zakazy wjazdu Diesli do stref czystego transportu.

Spadek liczby oferowanych samochodów dotyczy jednak również pojazdów z innymi typami silników. AAA Auto podaje, że w lutym 2020 roku w całej Polsce było na sprzedaż 271 346 aut używanych, w marcu bieżącego roku rynek ten zmniejszył się do 231 824 pojazdów. Tak naprawdę nawet bez szczegółowych statystyk od firm z branży widać, że wyjątkowo trudno kupić dziś samochód z rynku wtórnego – wystarczy wejść na popularne strony z ogłoszeniami, by zauważyć, że ofert jest niewiele, a nieliczne warte uwagi przeważnie bardzo szybko znikają.

Jakie auta z silnikami Diesla są w miarę łatwo dostępne?

Wraz ze spadkiem liczby oferowanych samochodów z jednostkami wysokoprężnymi, ich ceny rosną. W ciągu ostatnich dwóch lat mediana cen aut z Dieslami pod maską wzrosła o 27,5% (z 20 000 zł do 25 500 zł). Tu trzeba jednak zaznaczyć, że w czasie pandemii wszystkie auta mocno podrożały. Mediana cen samochodów z silnikami benzynowymi wzrosła o 18%, a hybryd o 8%.

Jeśli ktoś chce kupić teraz używane auto z silnikiem Diesla, to najwięcej jest ofert następujących pojazdów (dane z marca 2022 roku od AAA Auto):

Mediana ceny (PLN)Mediana wieku (lat)Mediana przebiegu (km)
Volkswagen Passat15 00014,9270 000
Audi A422 90014,5262 422
BMW 534 50013,4264 000
BMW 323 00014,3255 000
Audi A631 00013,5260 000
Opel Astra15 50012,4217 568
Volkswagen Golf15 50014,0241 250
Ford Mondeo22 00012,1229 523
Ford Focus13 90012,8222 311
Skoda Octavia25 45010,8223 938
źródło: AAA Auto

200-300 tysięcy km – to typowy przebieg oferowanego auta używanego

źródło: Autobaza

Wszystkie samochody z tabelki powyżej oferowane na rynku wtórnym mają medianę przebiegu między 200 a 300 tysięcy km. To informacje zgodne z tymi, którymi dysponuje serwis Autobaza, zajmujący się raportami o historii samochodów. W kwartałach otwierających 2019, 2020, 2021 i 2022 rok liczba samochód z przebiegiem 200-300 tysięcy km oferowanych na rynku wtórnym wynosiła od 28 do 32% i zawsze był to najwyższy wynik. Nieco rzadziej występują auta z przebiegiem 150-200 tysięcy km (od 26 do 29% w kwartałach otwierających rok).

Dostępne dane z naszych systemów obrazują to, że na rynku najwięcej znajdziemy samochodów ze względnie dużym przebiegiem. Wynikać to może z faktu, że pojazdy na naszych drogach mają średnio ponad 14 lat – w Niemczech czy Francji są to najczęściej 10-letnie auta – tak mówią nam dane ACEA – tłumaczy Przemysław Gąsiorowski, ekspert serwisu Autobaza. Jak jednak zauważa, do parametrów licznika należy podchodzić z rezerwą, bo najważniejszy jest stan techniczny pojazdu.

Czytaj także: Czy silniki Diesla przetrwają modę na auta elektryczne?

Kupujący mogą unikać zarówno samochodów z bardzo wysokim przebiegiem, jak i bardzo niskim. Tych pierwszych z obawy przed stanem technicznym pojazdu, drugich natomiast ze strachu przed oszustwem związanym z cofaniem liczników.

źródło: AAA Auto, AutoISO, zdjęcie główne: Constantin Istrate/Unsplash

Motyw