ANDROID.COM.PL – społeczność entuzjastów technologii
tańsze samochody na wodór

Samochody na wodór mogą być tańsze — potrzebny jest tylko zamiennik platyny

Autor: Mateusz Nowak Kategoria: Motoryzacja

Samochody na wodór w przyszłości mogą być tańsze. Wyzwaniem jest znalezienie odpowiedniego zamiennika platyny, bo to właśnie ten materiał w znacznej mierze wpływa na cenę pojazdów napędzanych wodorem. Nadzieją są katalizatory węglowe.

Tańsze samochody na wodór są możliwe

Auta na wodór wykorzystują ogniwa paliwowe, by wydajnie przetwarzać energię chemiczną wodoru w prąd elektryczny. Uzyskiwanie prądu z wodoru to powolny proces, który wymaga katalizatora. Obecnie jego rolę pełni platyna. Niestety jest to drogi materiał, co negatywnie wpływa na koszty ogniw paliwowych i ostatecznie także na końcową cenę samochodu.

Naukowcy szukają więc tańszych zamienników platyny. Zgodne z tym trendem są choćby badania prowadzone w Wojskowej Akademii Technicznej i w Instytucie Chemii Przemysłowej. Ich wyniki zostały opublikowane w Journal of Power Sources. Ostatnio […] skupiliśmy się na syntezie zaawansowanych materiałów węglowych do procesów konwersji energii, które zazwyczaj wymagają katalizatorów — mówi w imieniu zespołu dr inż. Wojciech Kiciński.

Autorzy badania sprawdzili, jak w roli zamienników platyny sprawdzą się materiały węglowe z dodatkami azotu i żelaza. Materiały tego typu działają na podobnej zasadzie jak proteiny i enzymy, które w organizmach tlenowych odpowiadają za procesy redukcji i transportu tlenu. Zarówno ogniwa paliwowe jak i organizmy żywe uzyskują energię z paliwa, np. z wodoru lub glukozy, poprzez jego kontrolowane utlenienie za pomocą tlenu z powietrza — wyjaśnia dr inż. Kiciński. Jak tłumaczy, kontrolowana redukcja tlenu atmosferycznego do wody wymaga katalizy.

Czytaj także: Polacy uczą największą maszynę na świecie za pomocą algorytmów

Jakie są wyniki badania? Katalizatory węglowe typu Fe−N4−C inspirowane naturalnymi proteinami to na ten moment najbardziej konkurencyjne zamienniki platyny w technologii niskotemperaturowych ogniw paliwowych.

źródło: PAP / Nauka w Polsce

Sprawdź najnowsze wpisy