najbardziej skuteczny fotoradar

Oto najbardziej skuteczny fotoradar w Polsce — wiemy, gdzie się znajduje

3 minuty czytania
Komentarze

Główny Inspektorat Transportu Drogowego podsumował działania prowadzone w tegoroczne wakacje. GITD zdradził, który fotoradar jest najbardziej skuteczny, a także jakie było rekordowe przekroczenie prędkości zarejestrowane przez tego typu urządzenie. Poznaliśmy również rezultaty innych działań poprawiających bezpieczeństwo na drogach.

Najbardziej skuteczny fotoradar w Polsce

Sprawdzenie skuteczności fotoradarów pod kątem tego, ilu dokładnie kierowców ściąga nogę z gazu na ich widok, jest niemal niemożliwe. Można jednak zweryfikować, które z urządzeń pomagają w ujawnieniu największej liczby przypadków przekroczeń prędkości. W te wakacje liderem stawki okazał się fotoradar, który wykonuje pomiary przy ul. Spacerowej w Warszawie. Urządzenie zarejestrowało 1,9 tysiąca naruszeń.

Z pomiarów, które w wakacje wykonywali inspektorzy za pomocą mobilnych urządzeń oraz sieci fotoradarowej wynika, że kierowcy przekraczali prędkość średnio o 28 km/h. Nie zabrakło jednak niechlubnych rekordzistów. Z prędkością 136 km/h w obszarze niezabudowanym jechał kierowca, którego samochód zarejestrował fotoradar w pobliżu Lublińca. Z kolei w miejscowości Załuzie fotoradar zarejestrował samochód, którego kierowca miał na liczniku 110 km/h – przekroczył ponad dwukrotnie dozwoloną prędkość — zdradził Główny Inspektorat Transportu Drogowego.

Niewiele mniejszą prędkość na liczniku w terenie zabudowanym miał pojazd poruszający się w miejscowości Stopnica — jechał 108 km/h. 95% sprawców naruszeń stanowili kierowcy samochodów. Łącznie inspektorzy zarejestrowali 259,6 tysięcy przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości. Przypomnijmy — przekraczając dopuszczalną prędkość o ponad 50 km/h w obszarze zabudowanym trzeba liczyć się z tym, że można automatycznie stracić prawo jazdy na trzy miesiące. Nie potrzeba do tego wyroku sądu.

Autokary wycieczkowe i ciężarówki pod kontrolą

fot. GITD

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował również o rezultatach innych działań, które prowadził w te wakacje. W punktach kontroli, miejscach odjazdu autobusów i na trasach inspektorzy sprawdzili 1768 autokarów wycieczkowych. GITD w szczególności skupiał się na tych pojazdach, którymi podróżowały dzieci. W trakcie tegorocznych wakacji, ze względu na stwierdzone nieprawidłowości w stanie technicznym pojazdów, w niespełna jednym procencie przypadków inspektorzy wydali zakazy dalszej jazdy, a w nieco ponad trzech procentach przypadków zatrzymano dowody rejestracyjne – wylicza Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego.

57 zatrzymanych dowodów rejestracyjnych, 14 pojazdów niedopuszczonych do dalszej jazdy oraz nałożonych 288 mandatów karnych — to wyniki kontroli wycieczkowych autokarów. Inspektorzy ujawnili m.in. przypadki wysyłania w trasę autokarów bez aktualnych badań technicznych, z usterkami układu hamulcowego, wyciekami płynów eksploatacyjnych, nadmiernie zużytym ogumieniem, czy skorodowanymi elementami układu nośnego pojazdu. Oto konkretne przykłady z lipca tego roku:

  • Autobus polskiego przewoźnika zatrzymany do kontroli drogowej nie miał ważnego badania technicznego (ważność upłynęła w marcu). Pojazdem podróżowały dzieci jadące z Nadarzyna do Torunia.
  • Inspektorzy dolnośląskiej ITD w jednej z podwrocławskich miejscowości skontrolowali autokar, którym do Białego Brzegu mieli jechać harcerze. Pojazd miał poważną usterkę hamulców, więc inspektorzy zabrali dowód rejestracyjny i zakazali kierowcy dalszej jazdy.

Jest też jednak optymistyczny akcent — podczas żadnej z kontroli nie okazało się, że kierowca jest nietrzeźwy.

Czytaj także: Bezpieczny Autobus – dzięki tej usłudze sprawdzisz, czy twój przewoźnik dba o bezpieczeństwo

Od początku wakacji inspektorzy ITD przeprowadzili 26,9 tysiąca kontroli drogowych ciężarówek, samochodów dostawczych i pojazdów transportu publicznego. Prawie połowa kontroli dotyczyła zagranicznych przewoźników. Inspektorzy sprawdzali m.in. stan techniczny pojazdów, trzeźwość kierowców oraz czas ich pracy, a także wagę pojazdów. 34% naruszeń w lipcu i sierpniu polegało na nieprawidłowym używaniu urządzeń rejestrujących. Efektem kontroli stanu technicznego ciężarówek, samochodów dostawczych i pojazdów obsługujących komunikację miejską było zatrzymanie ponad 1,8 tysiąca dowodów rejestracyjnych.

źródło: GITD

Motyw