Warto podkreślić to na wstępie: nie, gry nie leczą raka. Mogą jednak pomagać dzieciom w walce z chorobą. Badania promowane przez Fundację Juegaterapia i opublikowane w Journal of Medical Internet Research pokazują, że gry komputerowe są obiektywnie korzystne dla dzieci, które walczą z rakiem. Nie są jednak w stanie zastąpić żadnej terapii i nie są gwarantem ozdrowienia, o czym warto pamiętać. 

Gry pomagają w walce z rakiem

Gry pomagają w walce z rakiem

Badania naukowe odbyły się w szpitalu La Paz (Madryt) i wykazały następujące rzeczy:

20% mniej morfiny dzięki grom

Ból, jaki odczuwały te dzieci, można obiektywnie uznać za zmniejszony. Świadczy o tym aż 20% spadek dziennego spożycia morfiny. Odnosi się to do bólu podstawowego, ale także do ogólnego samopoczucia, przy zmniejszeniu o 44% bólu przypadkowego. Zostało to zmierzone za pomocą wizualnej skali analogowej

Wzrost o 14% w tonie przywspółczulnym, co sprzyja regeneracji

Ostra nocycepcja (świadome odczuwanie bólu) wiąże się ze zmianami w regulacji równowagi współczulno-parasympatycznej. W obliczu zagrożenia fizycznego nasze ciała aktywują system współczulny, aby pomóc nam uciec od postrzeganej agresji. Sęk w tym, że jednocześnie wpływa to negatywnie na nas z powodu wzrostu napięcia tętniczego i tętna. Sposobem na przeciwdziałanie tej sytuacji jest aktywacja układu przywspółczulnego, która sprzyja rehabilitacji fizjologicznej.

Zmniejszenie bólu o 14%

W trakcie tych badań dzieci z chorobą nowotworową, które cierpiały na zapalenie błony śluzowej, czyli jeden z najbardziej bolesnych efektów ubocznych chemioterapii, podczas grania były poddawane ścisłej kontroli. Wyniki wykazały brak zmian w wielkości źrenic, pomimo mniejszej dawki morfiny, co wskazuje na 14% wzrost napięcia przywspółczulnego i 14% ulgę w bólu.

Zobacz też: Orange: 5 milionów mieszkań i lokali w 154 miastach w zasięgu światłowodu

Francisco Reinoso-Barbero, kierownik oddziału leczenia bólu w szpitalu dziecięcym La Paz i współautor tego badania, powiedział:

Medyczne implikacje tych odkryć są ważne, ponieważ gry wideo mogą stać się częścią niefarmakologicznego planu terapeutycznego przeciwko pediatrycznemu zapaleniu śluzówki nowotworowej.

Przedstawiciel fundacji Juegaterapia, Mario Alonso Puig, wytłumaczył, dlaczego tak się dzieje:

Kiedy dziecko jest pochłonięte zabawą, którą uwielbia, cały proces generowania niepokojących myśli, bólu i niepokoju zostaje zatrzymany. Dzięki pełnemu zaangażowaniu w zabawę dzieci aktywują swój układ przywspółczulny. Ten drugi obszar wegetatywnego układu nerwowego pełni dwie funkcje: z jednej strony sprzyja interakcji społecznej, z drugiej pomaga utrzymać wewnętrzną równowagę organizmu, homeostazę, co z kolei zmniejsza zużycie innych organów ciała.

Źródło: wccftech

Google News
Obserwuj ANDROID.COM.PL w Google News i bądź zawsze na bieżąco!
Obserwuj

Paweł Maretycz

Sceptyczny fan nowych technologii. Uwielbia małe urządzenia, nawet jego komputer to mini ITX.