Weekend z modowaniem [26.06.2011]

Mariusz Urban Android 2011-06-26

 

Witam w kolejnej odsłonie „Weekendu z modowaniem”! W dzisiejszym odcinku zajmiemy się pakietem Android SDK, a mianowicie jego konfiguracją i podstawami obsługi. Poznamy poszczególne elementy składowe i dowiemy się w jaki sposób mogą się nam one przydać – zarówno w dalszej przygodzie z modowaniem, jak i na co dzień. Zajmiemy się tym z pozycji użytkownika Windows, gdyż jest to najpopularniejszy system operacyjny.

android_tools

Pierwszym krokiem będzie upewnienie się, czy posiadamy zainstalowane JDK. Niezbędne będą również sterowniki USB dla naszego urządzenia; zazwyczaj dostępne są na stronie producenta.

Następnie możemy zabrać się za pobranie paczki ze strony Google – zalecam tę w formacie *.zip.

Zawartość wypakowujemy do folderu C:/AndroidSDK, by uzyskać taki wygląd:

 

sdk_root

 

Następnie uruchamiamy aplikację SDK Manager.exe; po chwili ukazuje nam się okno, w którym zaznaczamy interesujące nas pakiety. Do dalszej zabawy będzie nam niezbędny pakiet Android SDK Platform-tools. Wśród innych znajdują się obrazy różnych wersji Androida, które są wykorzystywane w emulatorze, przykłady implementacji kodu oraz dodatkowa dokumentacja. Możesz zaznaczyć które z nich chcesz pobrać, przełączając w prawym dolnym roku opcje Accept (zatwierdź) i Reject (odrzuć).

 

packages

 

Po wyborze interesujących nas dodatków musimy poczekać na ich pobranie. Gdy aplikacja powiadomi nas o zakończeniu operacji, klikamy przycisk Close.

Z folderu C:/Windows/System32 kopiujemy plik cmd.exe i wklejamy w folderze C:/AndroidSDK/platform-tools. Zakończyliśmy wstępne przygotowania do pracy z komponentami AndroidSDK.

 

cmd

 

ADB

Podstawowym narzędziem, z którego będziemy korzystać podczas dalszego modyfikowania Androida, będzie Android Debug Bridge, dalej zwany ADB. To narzędzie to swoisty most między urządzeniem podłączonym przez USB a naszym PC. Został stworzony, by ułatwić deweloperom kontrolę nad testowanym sprzętem.

Uruchamiamy wklejony wcześniej program cmd.exe i naszym oczom ukazuje się windowsowy wiersz poleceń. Wklepujemy krótką komendę adb i zatwierdzamy enterem. Wyświetlona zostaje pełna lista obsługiwanych poleceń; postaram się omówić najbardziej przydatne z nich.

 

adb push nazwa_pliku /folder/folder_docelowy/ – Dzięki tej komendzie możemy szybko przenosić pliki między komputerem a naszym smartfonem. Należy pamiętać, że do pliku umieszczonego w folderze C:/AndroidSDK/platform-tools nie musi być podawana pełna ścieżka, wystarczy sama nazwa z rozszerzeniem.

Przykład użycia:

adb push picture.jpg /sdcard/Pictures/ (kopiuje plik picture.jpg umieszczony w folderze C:/AndroidSDK/platform-tools do folderu /Pictures na karcie SD)

 

adb pull /folder/folder1/nazwa_pliku nazwa_pliku – W taki sposób możliwe jest kopiowanie plików z urządzenia na dysk komputera.

Przykład użycia:

adb pull /sdcard/Pictures/picture.jpg picture.jpg (kopiuje picture.jpg do folderu C:/AndroidSDK/platform-tools)

 

adb devices – Wyświetla spis aktualnie podłączonych urządzeń. Przydatne, gdy nie wiemy czy nasz sprzęt jest wykrywany, ułatwia zarządzanie wieloma urządzeniami.

 

adb logcat – Wyświetla informacje o procesach zachodzących w urządzeniu, ułatwia deweloperom odnajdywanie błędów w oprogramowaniu.

Przykład użycia:

adb logcat > log.txt (spisuje log w pliku log.txt umieszczonym w folderze C:/AndroidSDK/platform-tools)

 

adb reboot – Restartuje urządzenie.

 

adb shell – Pozwala na głębszą interakcję z urządzeniem; dalsze komendy traktowane są jak wykonywane wprost na urządzeniu.

Przykład użycia:

adb shell rm /sdcard/Pictures/picture.jpg (usuwa plik picture.jpg umieszczony na karcie SD w folderze /Pictures)

 

adb remount – Montuje partycję /system i umożliwia jej modyfikację. Ta komenda wymaga posiadania odblokowanego urządzenia.

 

 

Te polecenia powinny nam na razie wystarczyć do zarządzania naszym urządzeniem. Z większości z nich będziemy korzystać w nadchodzących odcinkach „Weekendu z modowaniem”. Czas spojrzeć na inne funkcje oferowane przez SDK.

 

Robienie zrzutów ekranu

Za pomocą pakietu AndroidSDK można też łatwo robić zrzuty ekranu urządzenia. W folderze C:/AndroidSDK/tool znajdziemy plik ddms.bat. Po uruchomieniu go zostanie wyświetlone okno z listą podłączonych urządzeń. Po podświetleniu kursorem jednego z nich w dolnej części okna możemy śledzić zapis informacji o procesach zachodzących w urządzeniu. Zrzut ekranu możemy wykonać wybierając z menu Devices opcję Screen capture, bądź dzięki kombinacji Ctrl + S. Ważne, by przedtem zaznaczyć urządzenie, z którego chcemy pobrać zrzut, nawet, gdy na liście jest tylko jedno.

 

ddm

 

Obraz możemy zapisać na dysku przez naciśnięcie przycisku Save.

 

screencapture

 

Emulator Androida

Dzięki AndroidSDK możemy również korzystać z emulatora Androida. Do jego działania potrzebne są pakiety, o których wspominałem na początku artykułu. Dla przeciętnego użytkownika emulator nie jest niczym niezbędnym, może służyć jedynie jako zabawka do zapoznania się z systemem. Deweloperom pozwala on sprawdzać kompatybilność aplikacji z różnymi wersjami systemu i różnymi konfiguracjami sprzętowymi.

Jeżeli chcemy uruchomić emulator, uruchamiamy SDK Manager.exe i upewniamy się, że mamy pobrany obraz dowolnej wersji Androida (np. SDK Platform Android 2.3.3). Następnie klikamy na znajdującą się po lewej stronie aplikacji zakładkę Virtual devices i wybieramy z prawej strony przycisk New.

 

emu

 

Wpisujemy dowolną nazwę urządzenia, a z listy wybieramy wersję systemu, w jaką ma być wyposażony. Możemy sprecyzować rozdzielczość ekranu i dodatkowe elementy konfiguracji sprzętowej. Po wybraniu interesujących nas danych klikamy Create AVD.

 

 

Pakiet AndroidSDK jest bogaty w różne funkcje przydatne dla osób zajmujących się modyfikowaniem i tworzeniem oprogramowania dla systemu Android. W dalszych odcinkach „Weekendu z modowaniem” będziemy korzystać raczej wyłącznie z funkcji oferowanych przez ADB, lecz jest to dobra okazja, by poznać też inne zalety tego zestawu oferowanego przez Google, gdyż mogą one okazać się przydatne dla każdego użytkownika Androida.






Przewiń stronę, by przeczytać kolejny wpis
x