ANDROID.COM.PL – społeczność entuzjastów technologii

Równo 10 lat temu Google wykupiło YouTube’a – czy znasz historię tego portalu i pamiętasz jak wyglądał na początku?

Autor: Łukasz Pająk Kategoria: Artykuły
youtube-logo-rozwoj-historia

YouTube nie był od samego początku własnością Google i to zapewne doskonale wiecie. Jednak czy pamiętacie jak wtedy ten portal wyglądał? W końcu 10 lat minęło, a wszelkie zmiany wizualne zwykle spotykały się z ogromną krytyką. Wtedy też nabierały popularności poradniki jak przywrócić poprzedni wygląd, ale wróćmy jednak do początku.

Domena youtube.com została zarejestrowana dokładnie 15 lutego 2005 roku, a sam portal został założony przez pracowników PayPala: Chada Hurley’a, Steve’a Chena oraz Jaweda Karima. Sama strona z założenia miała być czymś zupełnie innym. YouTube tak naprawdę na początku miał być portalem społecznościowym, czyli dzisiaj konkurowałby z Facebookiem, ale z wyszczególnieniem na randki.

youtube-internet-historia-wyglad-2005-rok

Powyżej widzicie jedną z pierwszych wersji YouTube’a udostępnionych użytkownikom. Jak dokładnie zmieniał się ten portal znajdziecie na następującej stronie: Klik! Pierwszy film zapewne każdy kojarzy, czyli „Me at the zoo”. Jednak czy wiecie kto znajduje się na tym nagraniu? Oczywiście jeden z założycieli – Jawed Karim. Ponad 30 milionów wyświetleń dzisiaj nie wydaje się dobrym wynikiem i nie ma się czemu dziwić – to tylko ciekawostka, o której mało kto wie:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jNQXAC9IVRw[/youtube]

Mimo wszystko do gry weszło Google, które dokładnie 10 lat temu wykupiło najpopularniejszą dzisiaj witrynę z filmami za 1,65 miliarda dolarów. Dzisiaj jest to jedna z najbardziej dochodowych gałęzi dla Alphabetu. W takim razie kolejne ciekawostki. Pierwszy film, który przekroczył milion wyświetleń? Reklama Nike’a z Ronaldinho w roli głównej. Miało to miejsce we wrześniu 2005 roku, ale niestety oryginalne nagranie nie jest już dostępne.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KNwLn85I75Y[/youtube]

Jedynie rok od rozpoczęcia działalności YouTube’a musiał minąć, aby miesięcznie witryna odnotowywała ponad 100 milionów wyświetleń przez 20 milionów użytkowników. Mogli oni oglądać chociażby debaty prezydenckie w Stanach Zjednoczonych czy chociażby transmisję indyjskiej ligi krykieta. Nie można również zapomnieć o „Gangnam Style”, przez które YouTube został zmuszony do zmiany typu danych stosowanego do prezentowania liczby wyświetleń. Jednak w 2007 roku ostatecznie Google zdecydowało się na wprowadzenie reklam, co dla wielu osób było szokujące. Oczywiście wcześniej można było oglądać różnego rodzaju formy promocyjne, ale właśnie w tym okresie pojawiły się półprzezroczyste okienka, które do dzisiaj przeszły wiele transformacji.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9bZkp7q19f0[/youtube]

Dzisiaj mamy do czynienia z firmą, która tak naprawdę nie ma sobie równych. Co chwile się słyszy, że YouTube może być zagrożony, ale w rzeczywistości jeszcze nic takiego się nie stało. Wręcz przeciwnie to właśnie ten portal stara się napsuć krwi witryną, które też powiązane są z filmami, ale mają zupełnie inną grupę docelową. Najlepszym przykładem jest Twitch i YouTube Gaming czy też samo YouTube Music. W tym wypadku również wiele osób nie wróży sukcesu tytułowej marce, ale czas pokaże czy odpowiednie ruchy i ogromna baza użytkowników nie wystarczy, żeby na innych polach odnieść sukces.

Sprawdź najnowsze wpisy