Równo 10 lat temu Google wykupiło YouTube’a – czy znasz historię tego portalu i pamiętasz jak wyglądał na początku?

Łukasz Pająk Artykuły 10-10-2016

youtube-logo-rozwoj-historia

 

YouTube nie był od samego początku własnością Google i to zapewne doskonale wiecie. Jednak czy pamiętacie jak wtedy ten portal wyglądał? W końcu 10 lat minęło, a wszelkie zmiany wizualne zwykle spotykały się z ogromną krytyką. Wtedy też nabierały popularności poradniki jak przywrócić poprzedni wygląd, ale wróćmy jednak do początku.

 

Domena youtube.com została zarejestrowana dokładnie 15 lutego 2005 roku, a sam portal został założony przez pracowników PayPala: Chada Hurley’a, Steve’a Chena oraz Jaweda Karima. Sama strona z założenia miała być czymś zupełnie innym. YouTube tak naprawdę na początku miał być portalem społecznościowym, czyli dzisiaj konkurowałby z Facebookiem, ale z wyszczególnieniem na randki.

 

youtube-internet-historia-wyglad-2005-rok

 

Powyżej widzicie jedną z pierwszych wersji YouTube’a udostępnionych użytkownikom. Jak dokładnie zmieniał się ten portal znajdziecie na następującej stronie: Klik! Pierwszy film zapewne każdy kojarzy, czyli „Me at the zoo”. Jednak czy wiecie kto znajduje się na tym nagraniu? Oczywiście jeden z założycieli – Jawed Karim. Ponad 30 milionów wyświetleń dzisiaj nie wydaje się dobrym wynikiem i nie ma się czemu dziwić – to tylko ciekawostka, o której mało kto wie:

 

 

Mimo wszystko do gry weszło Google, które dokładnie 10 lat temu wykupiło najpopularniejszą dzisiaj witrynę z filmami za 1,65 miliarda dolarów. Dzisiaj jest to jedna z najbardziej dochodowych gałęzi dla Alphabetu. W takim razie kolejne ciekawostki. Pierwszy film, który przekroczył milion wyświetleń? Reklama Nike’a z Ronaldinho w roli głównej. Miało to miejsce we wrześniu 2005 roku, ale niestety oryginalne nagranie nie jest już dostępne.

 

 

Jedynie rok od rozpoczęcia działalności YouTube’a musiał minąć, aby miesięcznie witryna odnotowywała ponad 100 milionów wyświetleń przez 20 milionów użytkowników. Mogli oni oglądać chociażby debaty prezydenckie w Stanach Zjednoczonych czy chociażby transmisję indyjskiej ligi krykieta. Nie można również zapomnieć o „Gangnam Style”, przez które YouTube został zmuszony do zmiany typu danych stosowanego do prezentowania liczby wyświetleń. Jednak w 2007 roku ostatecznie Google zdecydowało się na wprowadzenie reklam, co dla wielu osób było szokujące. Oczywiście wcześniej można było oglądać różnego rodzaju formy promocyjne, ale właśnie w tym okresie pojawiły się półprzezroczyste okienka, które do dzisiaj przeszły wiele transformacji.

 

 

Dzisiaj mamy do czynienia z firmą, która tak naprawdę nie ma sobie równych. Co chwile się słyszy, że YouTube może być zagrożony, ale w rzeczywistości jeszcze nic takiego się nie stało. Wręcz przeciwnie to właśnie ten portal stara się napsuć krwi witryną, które też powiązane są z filmami, ale mają zupełnie inną grupę docelową. Najlepszym przykładem jest Twitch i YouTube Gaming czy też samo YouTube Music. W tym wypadku również wiele osób nie wróży sukcesu tytułowej marce, ale czas pokaże czy odpowiednie ruchy i ogromna baza użytkowników nie wystarczy, żeby na innych polach odnieść sukces.

 






Przewiń stronę, by przeczytać kolejny wpis
x