koniec pracy zdalnej

Praca zdalna w IT to już norma – specjaliści z Polski i innych krajów nie chcą wracać do biur

5 minut czytania
Komentarze

W czasie pandemii praca zdalna w IT zaczęła być coraz częściej wybieranym modelem. Wydawać by się mogło, że gdy sytuacja z koronawirusem się uspokoi, zdecydowana większość specjalistów z branży wróci do biur. Tak się jednak nie stało – niemal 3/4 badanych pracowników z branży IT w Polsce deklaruje, że pracuje w pełni zdalnie.

Czy praca zdalna w IT jest już oczywistością? To badanie miało dać odpowiedź

źródło: „Praca zdalna i hybrydowa w IT” – raport No Fluff Jobs

Serwis No Fluff Jobs postanowił sprawdzić, czy po dwóch latach pandemii sytuacja na rynku pracy w branży IT zaczęła wracać do normy. Normy, którą była praca w biurze, bo z badania z jesieni 2021 roku wynika, że pracę zdalną przed rozpoczęciem pandemii miało jedynie 17% ankietowanych.

Zorganizowano kolejne badanie, które przeprowadzono w kwietniu i maju tego roku. Wzięło w nim udział 2569 specjalistów IT z Polski, Czech, Słowacji oraz Węgier, których specjalizacjami są m.in. Backend, Fullstack, Testing, Project Management, Fronted i IT Support. Większość badanych mieszka w dużych miastach (powyżej 150 tysięcy mieszkańców) i jest w grupach wiekowych 25-34 lub 35-44.

Uczestników badania zapytano m.in. o to, jak oceniają pracę zdalną w pięciostopniowej skali. Średni wynik z uzyskanych odpowiedzi to 4,5. Praca zdalna ma zarówno wady, jak i zalety, ale do specjalistów IT najwyraźniej bardziej przemawiają te drugie. Tak wysoka nota oznacza, że nastała nowa „norma”, nowy standard, jeśli chodzi o pracę w IT – tu „remote first” nie jest pustym hasłem, a oczekiwaniem ze strony pracowników – czytamy w raporcie Praca zdalna i hybrydowa w IT.

Zdecydowana większość badanych ma możliwość pracy zdalnej przynajmniej w niektóre dni

źródło: „Praca zdalna i hybrydowa w IT” – raport No Fluff Jobs

Autorzy badania zapytali specjalistów IT o to, ile dni w tygodniu mogą pracować zdalnie. Odpowiedzi były następujące:

  • Cały tydzień (pięć dni roboczych) – 61,09%
  • Kilka dni w tygodniu (dwa-cztery) – 24,74%
  • Jeden dzień w tygodniu – 5,87%
  • Nie mogę pracować zdalnie – 4,42%
  • Mam inne warunki – 3,88%

Największy odsetek specjalistów IT pracujących w pełni zdalnie odnotowano w Polsce – wyniósł on 74,6%, a najniższy na Węgrzech – 45,5%. W każdym z czterech państw, z których pochodzili ankietowani, całkowicie zdalna praca była najpopularniejszym trybem.

Co specjaliści IT cenią w pracy zdalnej, a co im w niej przeszkadza?

źródło: „Praca zdalna i hybrydowa w IT” – raport No Fluff Jobs

Ponad 40% badanych stwierdziło, że brak konieczności dojazdów do biura to największa zaleta pracy zdalnej lub hybrydowej. Ponad 18% za największy atut pracy na odległość uznało możliwość wykonywania swoich obowiązków z dowolnego miejsca. Inne wskazywane zalety to możliwość pracy z domu, wyższa wydajność, możliwość spędzenia więcej czasu z rodziną i elastyczny grafik.

Co z największymi wadami pracy zdalnej lub hybrydowej? Pytani o to specjaliści IT najczęściej wskazywali na problemy we współpracy i komunikacji z innymi osobami (ponad 20% odpowiedzi), samotność (ponad 18% odpowiedzi), problem z wyłączeniem się z pracy do życia prywatnego (również ponad 18% odpowiedzi). Rzadziej wskazywane, ale również zauważane niedogodności to rozpraszacze w domu oraz trudność w zmotywowaniu się do pracy.

Praca zdalna jest wielowymiarowa, dlatego trudno jest jednoznacznie ją ocenić. Dla niektórych jest spełnieniem marzeń, dla innych – największym koszmarem. Wiele już zostało powiedziane o oszczędności czasu na dojazdach oraz związanym z tym pozytywnym wpływie na środowisko. Inni cenią możliwość równoległego wrzucenia prania do pralki albo przygotowania lepszej jakości lunchu we własnej kuchni – mówi Paulina Król z No Fluff Jobs.

Jak jednak dodaje, pracowników ciągnie do ludzi, bo warunki w domu nie są idealne. W pracy zdalnej problematyczne są m.in. rozpraszacze, samodyscyplina, oddzielenie życia zawodowego od prywatnego oraz komunikacja z innymi pracownikami. Każdą rozmowę trzeba zainicjować – nie dzieją się „przy okazji”, więc wiele informacji nam umyka – zauważa Paulina Król.

Praca zdalna w IT a samopoczucie i produktywność

źródło: „Praca zdalna i hybrydowa w IT” – raport No Fluff Jobs

Większość pytanych specjalistów IT (62,77%) twierdzi, że ich samopoczucie poprawiło się w związku z przejściem na pracę zdalną lub hybrydową. Dokładnie odwrotnego zdania jest mniej więcej co dziesiąty ankietowany (9,75%). Blisko 27,5% badanych twierdzi, że ich samopoczucie nie uległo zmianie przez nowy tryb pracy.

Ponad połowa uczestników badania (57,7%) twierdzi, że ich produktywność podczas pracy zdalnej lub hybrydowej jest większa, niż w przypadku pracy stacjonarnej. 29,32% ankietowanych uważa, że ich produktywność jest taka sama w każdym przypadku. 6,87% specjalistów IT oceniło swoją produktywność w pracy zdalnej lub hybrydowej jako mniejszą, niż w przypadku pracy stacjonarnej. 6,11% badanych wybrało opcję trudno powiedzieć.

Praca zdalna w IT – przymus czy wybór?

Wiemy już, jak obecnie pracuje się w branży IT, ale czy ten model rzeczywiście odpowiada pracownikom? Autorzy opisywanego badania zadali grupie specjalistów IT następujące pytanie: W idealnym świecie, gdybyś stanął/stanęła przed wyborem wymarzonego trybu pracy, byłby to….

55,75% ankietowanych wskazało pełną pracę zdalną. 40,09% wybrało pracę hybrydową (częściowo zdalnie, częściowo w biurze). Tylko nieco ponad 2,5% stwierdziło, że najlepszą opcją jest praca stacjonarna. Niecałe 2% uczestników badania nie miało zdania na ten temat.

źródło: „Praca zdalna i hybrydowa w IT” – raport No Fluff Jobs, zdjęcie główne: Magnet.me/Unsplash

Motyw