ochrona danych osobowych w sieci

Ochrona danych osobowych w sieci – lista grzechów polskich internautów

4 minuty czytania
Komentarze

Choć zdecydowana większość Polaków uważa, że umie zadbać o bezpieczeństwo wrażliwych informacji, to ochrona danych osobowych w sieci wciąż sprawia im problemy. Raport wydany przez Urząd Ochrony Danych Osobowych, Krajowy Rejestr Długów i serwis ChrońPesel.pl pokazuje, jakie błędy popełniają polscy internauci. Wiele z tych wpadek może spowodować poważne konsekwencje.

Ochrona danych osobowych w sieci – jak myślimy, że jest, a jak jest naprawdę?

źródło: „Wiedza na temat bezpieczeństwa danych osobowych w Polsce” – raport z badań

90% badanych Polaków twierdzi, że wie, jak zadbać o bezpieczeństwo swoich danych osobowych. Szczególnie pewnie czują się najmłodsi respondenci. Co trzecia osoba mająca od 18 do 24 lat jest absolutnie przekonana o swojej wiedzy. Paradoksalnie jednak to właśnie najmłodsi najczęściej popełniają takie błędy, jak publikowanie zdjęć swoich dokumentów w internecie lub udostępnianie loginów i haseł osobom trzecim. Tylko niewiele ponad połowa ankietowanych (55%) wie, co robić w przypadku wyłudzenia danych takich jak imię, nazwisko, adres lub numer PESEL. Tu młode osoby wypadły już jednak zdecydowanie powyżej średniej – 65% z nich wykazało się odpowiednią wiedzą.

Ponad 80% badanych Polaków wyłudzenie danych osobowych zgłosiłoby na policję, a prawie 3/4 respondentów poinformowałoby o tym fakcie swój bank. 68% ankietowanych zmieniłoby hasła do swoich kont w serwisach internetowych. Ponad 45% zadeklarowało zgłoszenie sprawy do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a blisko co czwarty pytany Polak sprawdziłby w biurze informacji gospodarczej, czy ktoś nie próbował wykorzystać jego danych.

Lista grzechów polskich internautów

źródło: „Wiedza na temat bezpieczeństwa danych osobowych w Polsce” – raport z badań

Co dziewiąty pytany Polak przyznaje, że zdarzyło mu się przekazać osobie trzeciej dane do logowania. W grupie wiekowej 18-24 twierdząco odpowiedziało 28% osób, a w grupie 25-34 – 16%. Dwie grupy, które są najbardziej przekonane o umiejętności chronienia danych osobowych, najczęściej popełniają więc tak podstawowy błąd. Może to jednak wynikać m.in. z tego, że starsi respondenci rzadziej korzystają z różnego rodzaju usług w internecie wymagających posiadanie konta.

11,5% ankietowanych z Polski odpowiada, że opublikowało kiedyś w sieci zdjęcie swoich dokumentów. W grupie 18-24 postąpiła tak co piąta badana osoba. Co czwarty respondent przyznaje, że wypełnił kiedyś internetową ankietę, w której trzeba było podać takie dane, jak PESEL czy adres zamieszkania.

Prawie 2/3 ankietowanych deklaruje, że w ciągu ostatniego roku nie zlikwidowało kont w nieużywanych już serwisach społecznościowych. Młode osoby decydują się na porządki nieco częściej, niż starsze. 37% badanych mających od 18 do 24 lat pozbyło się nieużywanych profili.

Badanie na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów pod patronatem Urzędu Ochrony Danych Osobowych zostało przeprowadzone w marcu 2022 roku na reprezentatywnej grupie 1010 respondentów przez IMAS International.

Konsekwencje zaniedbań związanych z ochroną danych osobowych mogą być poważne

źródło: „Wiedza na temat bezpieczeństwa danych osobowych w Polsce” – raport z badań

Oszuści, którzy wejdą w posiadanie danych osobowych innych osób, mogą poważnie zaszkodzić swoim ofiarom. Ankietowani Polacy zdają sobie z tego sprawę – pytani o to, jak przestępcy wykorzystują dane, wskazują najczęściej na zaciąganie zobowiązań finansowych w postaci np. umowy kredytowej na zakupy, leasingu lub pożyczki (86%). Prawie 2/3 badanych obawia się sprzedaży danych oraz użycia ich do założenia firmy, która zaciągnie kolejne zobowiązania.

Żeby tego uniknąć, należy nie publikować w sieci zdjęć swoich dokumentów ani nie przekazywać osobom trzecim danych do logowania w serwisach internetowych. Co zrobić, jeśli podejrzewamy, że nasze dane osobowe zostały wykradzione lub wyłudzone? Wiele zależy od tego, w posiadanie jakich informacji o nas weszły niepowołane osoby.

Podstawowymi krokami są zgłoszenie sprawy na policję oraz poinformowanie swojego banku. W przypadku utraty dowodu osobistego, powinniśmy z kolei udać się do dowolnego urzędu gminy w celu jego unieważnienia. Jeśli zaś doszło do wycieku z serwisu, z którego korzystamy, bezwzględnie należy zmienić hasła do logowania i ustawić dwuskładnikowe uwierzytelnienie. Trzeba pamiętać także o monitorowaniu swoich kont bankowych, a zwłaszcza skrupulatnej analizie wszelkiej odnotowanej na nich aktywności – tłumaczy Monika Krasińska, dyrektor Departamentu Orzecznictwa i Legislacji, Urząd Ochrony Danych Osobowych. O uwierzytelnianiu dwuskładnikowym oraz bezpiecznym korzystaniu z bankowości internetowej przeczytacie na naszym portalu.

źródło: „Wiedza na temat bezpieczeństwa danych osobowych w Polsce” – raport z badań, zdjęcie główne: Tech Daily/Unsplash

Motyw