księżyc marsa

Odkrycia łazika Perseverance są fascynujące – kilka ważnych dokonań

Łazik Perseverance to robot, który wylądował na Marsie prawie rok temu. Dla naukowców to kopalnia wiedzy, dzięki której można zdobyć nowe informacje o Czerwonej Planecie. Odkrycia łazika Perseverance przez ostatni rok są naprawdę fascynujące. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Zobacz także: Konto Microsoft i połączenie internetowe obowiązkowe przy instalacji Windowsa 11

Odkrycia łazika Perseverance

Próbki z Marsa

Jednym z głównych celów wysłania kolejnego łazika na Marsa, było pobieranie przez niego próbek z powierzchni planety. Jego pierwsza misja została dokonana na skale o nazwie Rochette. Warto również przypomnieć, że Perseverance miał niejednokrotnie problemy z pobraniem materiału. Cieszy zatem fakt, że ostatecznie pobrał sześć próbek, a ma zebrać ich co najmniej 20. Pobrane materiały z pewnością pozwolą naukowcom zgromadzić wiedzę na temat geologii i możliwych terminów powstania planety.

Zdjęcia z Czerwonej Planety

odkrycia łazika perseverance

Naukowcy od dawna wiedzieli, że na Marsie mogły znajdować się ślady po dawnych rzekach. Perseverance potwierdził to na zdjęciach, które zrobił. Widzimy na nich między innymi obszar krateru Jezero, w którym kiedyś znajdowała się delta prowadząca do jeziora.

Najnowsze fotografie potwierdziły kierunki badań oraz miejsce docelowe, w które zmierza łazik.

Uruchomienie helikoptera

Lądowanie łazika na Marsie nie odbyło się bez problemów. Jednak cierpliwość się opłaciła, ponieważ ostatecznie proces ten zakończył się sukcesem. To jednak nie było jedyne ekscytujące wydarzenie na Marsie. Łazik zawierał w sobie niewielki Helikopter Ingenuity NASA, który został przez niego uruchomiony. Urządzenie ma zaledwie około 48 cm wysokości i składa się z dwóch czterometrowych wirników wykonanych z włókna węglowego. Dzięki kompaktowym wymiarom, helikopter bez problemu mógł schować się w łaziku.

Lot trwał około 40 sekund i był pierwszym takim wydarzeniem poza Ziemią. Oczywiście taki przelot to zupełnie inny proces niż gdyby odbywał się na naszej planecie. Na Marsie jest znacznie mniejsza grawitacja, a jego atmosfera jest znacznie cieńsza niż ziemska. W związku z tym helikopter został specjalnie zaprojektowany z myślą o przelocie nad powierzchnią Czerwonej Planety.

Dźwięki i lasery

Perseverance został też wyposażony w lasery, które służą do niszczenia skał. Przydają się one przy pobieraniu marsjańskich próbek. Co ciekawe, kamera i spektrometr identyfikują skład chemiczny skały. Strzelanie laserami do próbek skał to fascynujący proces. Naukowcy mogą się dzięki temu dowiedzieć więcej o ich składzie. Wszystko to jest możliwe dzięki instrumentowi SuperCam, który analizuje go za pomocą obrazów i dźwięków.

Łazik ma też zamontowane mikrofony Entry Descent and Landing (EDL). Dzięki nim mogliśmy usłyszeć dźwięki z lądowania, a także odgłosy, jakie słychać na Marsie. W Internecie dostępny jest pięciogodzinny materiał dźwiękowy z pierwszej podróży Perseverance. Co ciekawe, słychać tam również odgłosy helikoptera Ingenuity.

źródło: inverse