Andromeda

Andromeda OS na wideo – tak mógł wyglądać pogromca Androida

Adam Lulek Adam Lulek Artykuły

Microsoft nie miał szczęścia na rynku urządzeń mobilnych. Było to związane przede wszystkim z niedopracowanym systemem. Dopiero po kilku latach od jego debiutu stał się on używalny. Niestety było już za późno, żaden z producentów nie chciał produkować już urządzeń z Windows Phone, a nawet Microsoft wycofał się ostatecznie z rynku mobilnego. Gigant z Redmond przez kilka lat pracował nad nowym systemem – Andromeda OS, jednak platforma nigdy nie została oficjalnie pokazana.

Zobacz także: Nowe aplikacje, funkcje i możliwości w Windows 11

Krótka historia Andromedy

W Andromedzie mieliśmy zobaczyć pewne elementy znane z pecetowej wersji Windowsa 10 oraz aplikacje, które miały być zunifikowane na tablecie, smartfonie i komputerze. Microsoft chciał zrobić uniwersalną platformę, która będzie wyglądała podobnie na każdym sprzęcie. Pierwszym urządzeniem, które miało otrzymać Andromedę miał być Surface Duo. Jednak Microsoft postanowił wydać specyficznego smartfona z Androidem na pokładzie. Ponadto od kilku lat wiemy, że projekt Andromeda OS został anulowany.

Jak miała wyglądać anulowana wersja systemu Windows dla Surface Duo? Wyciekły materiały, na których widać, co mogło nas czekać.

Andromeda OS na materiałach

Pierwsze praktyczne spojrzenie na wersję przedpremierową systemu z połowy 2018 roku pojawiło się na Lumii 950. Można zobaczyć, jak system działa na wideo. Co ciekawe, Microsoft używał tych telefonów do wewnętrznych testów platformy.

Warto pamiętać, że system nigdy nie został ukończony. W związku z tym kompilacja, którą możemy zobaczyć jest niepełna. Interfejs użytkownika i zestaw funkcji są niedokończone, jednak widać, w którym kierunku chciał zmierzać Microsoft.

Pierwsze zaskoczenie to ekran blokady i możliwość umieszczania na nim notatek za pomocą rysika. Nie trzeba tu inicjować specjalnego trybu ani wchodzić w aplikację. To bardzo interesujący pomysł, ponieważ w zasadzie płótno ekranu blokady staje się tablicą do szybkich notatek i pomysłów w ciągu dnia.

Andromeda OS

Odblokowanie urządzenia przenosi użytkownika na ekran główny, który w systemie Andromeda OS jest kolejnym płótnem. Nosi ono nazwę Journal i działała jako cyfrowy notatnik. Środowisko Dziennika zawsze działałoby w tle, a nad nim działały aplikacje na telefon.

Andromeda OS był również oparty na gestach. Przyciski Start i Cortana na ekranie zniknęłyby po otwarciu aplikacji, aby zapewnić działanie pełnoekranowe. Aby uzyskać dostęp do tych obszarów, wystarczyło przesunąć palcem od lewej do Start i od prawej do Cortany. Jest to obszar, w którym powiadomienia byłyby zapisane.

Przesunięcie w dół ujawnia Centrum sterowania, które jest funkcją znaną z Windows 11. Pod względem funkcji widzimy tutaj Wi-Fi, jasność, głośność i odtwarzanie muzyki. Można zobaczyć również efekty rozmycia akrylowego Fluent Design.

W rzeczywistości, nawet z niedokończonym oprogramowaniem, wydaje mi się jasne, że Microsoft zamierzał dość mocno wykorzystać piękno Fluent Design w systemie operacyjnym Andromeda.

W buildzie posiadanym przez Windowscentral pojawił się też eksperymentalny tryb „Radial UX Menu”. Tutaj zamiast gestów przesuwania pojawiają się okrągłe przyciski do takich obszarów jak Start, przełączanie aplikacji itp. Wiadomo też, że Microsoft pracował nad trybem Continuum, dzięki któremu praca mogłaby być kontynuowana na Windowsie 11. Niestety w tej wersji taka opcja nie działała.

Źródło: windowscentral

Sprawdź najlepsze prezenty na komunię

Partner poradnika:

Kup prezent na komunię z apką PAYBACK i zgarnij punkty
Impression Tag
Sprawdź najnowsze wpisy