abonament pre-paid badania

Według UKE wolimy abonament na telefon i średnio wydajemy na niego 54 złote

4 minuty czytania
Komentarze

UKE, czyli Urząd Komunikacji Elektronicznej, opublikował wyniki swoich badań. Z nich wynika, że użytkownicy korzystający z ofert operatorów preferują opcję abonamentową. I tutaj jest spora przewaga nad tymi, którzy wolą korzystać z ofert typu pre-paid. Jednocześnie podano, że średnio na taki abonament wydajemy ponad 50 złotych miesięcznie.

Badania UKE – kto brał udział w badaniu

Fot. UKE

Pandemia sprawiała, że wzrost na usługi telekomunikacyjne był mocno zauważalny. Częściej rozmawialiśmy przez telefon, wysyłaliśmy wiadomości przez komunikatory czy po prostu korzystaliśmy z Internetu. To dało się zauważyć gołym okiem i nie potrzeba do tego przeprowadzać specjalnych badań. UKE jednak postanowiło sprawdzić na wybranej grupie osób, jak te korzystają z usług telekomunikacyjnych. Wybrana do testów grupa nie była może zbyt liczna (N=2000), ale miała zostać dobrana w ten sposób, by reprezentować całość społeczeństwa. Samo badanie przeprowadzono w listopadzie 2021 roku, a w próbie brało udział więcej kobiet (52,2%), niż mężczyzn (47,8%).

Jeżeli chodzi o resztę danych, to wyglądały one tak. Najliczniejszą grupę stanowiły osoby po 60. roku życia (30,1%). Dalej były to osoby w wieku 45-49 lat (22,5%), a między 15-24 rokiem 11,6% badanych. Osoby ze średnim wykształceniem (45%) stanowiły największy odsetek wśród przebadanej grupy. Około jednej piątej stwierdziło, że ma wykształcenie zasadnicze zawodowe, a jedna czwarta, że wyższe. Osoby z wykształceniem podstawowym stanowiły 7,4% badanych. Ponad jedna trzecia z badanych nie chciała powiedzieć ile zarabia. Jedna trzecia (33,2%) stwierdziła, że ich miesięczny dochód netto dochodzi do 3 tys. zł netto, a niespełna jedna czwarta zarabia pomiędzy 3 tys. a 5 tys. zł netto (23,4%).

Zobacz też: Metaverse ma być czymś więcej – czym dokładnie?

Na wsi lub obszarach wiejskich zamieszkiwało 38,4% badanych, a jedna piąta w miastach (20-100 tysięcy mieszkańców). 11,6% stwierdziło, że mieszka w największych miastach. Wiedząc już, kto brał udział w badaniu, spójrzmy na jego wyniki.

Abonament częstszy, niż oferta pre-paid

Fot. UKE

Nie będzie niespodzianką, jeżeli napiszemy, że 96,6% korzysta z telefonów komórkowych. Jednak 10,1% dalej korzysta także z telefonów stacjonarnych. Z Internetu 77,3%, a z usług telewizyjnych 89,8%. Z żadnych usług telekomunikacyjnych nie korzystało w tej grupie jedynie 0,3% osób. Jeżeli chodzi o same telefony komórkowe, to najczęściej korzysta się ze smartfona (78%), a wśród osób poniżej 44. roku życia ten odsetek wynosi już 95%. Z telefonów stacjonarnych najczęściej korzystają osoby starsze. Co ciekawe, również osoby starsze chętniej korzystają z ofert pre-paid, ale ogółem to abonament jest najczęściej wybieraną opcją. Korzysta z niego aż 70% przebadanych.

Miesięcznie średnio na telefon wydajemy 54 złote. Jedna czwarta przebadanych zadeklarowała, że za rachunki płaci nie więcej, niż 30 złotych. Tyle samo osób wydaje na to ponad 60 złotych. Jedna trzecie z przebadanych wydaje pomiędzy 31 a 50 złotych. Wśród przebadanych jedynie 3,8% przeniosło w zeszłym roku numer do innego operatora. Patrząc na inne wyniki od UKE, czyli kwartalne raporty o przenoszeniu numerów, to wyjątkowo niewiele. Chciałoby się, żeby grupa docelowa biorąca udział w badaniu była jednak sporo większa.

Jak korzystamy z Internetu

Fot. UKE

74,6% z przebadanych korzysta z Internetu w telefonie. Najczęściej do przeglądania stron internetowych, korzystania z komunikatorów i portali społecznościowych czy wysyłania poczty email. Coraz częściej korzystamy też z Internetu w telefonie do robienia zakupów (41,6%) czy załatwiania spraw urzędowych, to robi prawie 1/3 przebadanych przez UKE. Najczęstszym posiadanym dostępem do Internetu jest dostęp właśnie przez telefon. To zadeklarowało aż 95,1% pytanych. Połowa przebadanych deklaruje, że korzysta z usług Internetu stacjonarnego. Spytano także osoby, które nie korzystają z Internetu w ogóle, skąd taka decyzja.

61% stwierdziło, że nie posiada takiej potrzeby, a blisko połowa, że nie posiada odpowiednich umiejętności. Dla części problemem był brak sprzętu oraz sama cena, która jest po prostu zbyt wysoka. Pełen raport UKE znajdziecie na stronie internetowej urzędu.

Źródło: Urząd Komunikacji Elektronicznej

Motyw